Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
Home… ,,Als vijf leerlingen een online lesmethode gebruiken, kan de directeur geen mails versturen’’

,,Als vijf leerlingen een online lesmethode gebruiken, kan de directeur geen mails versturen’’

17-08-2015
ICT in het onderwijs

Basisscholen willen innovatief zijn, zo ook op het gebied van ICT. ICT stelt leerlingen namelijk in staat om steeds beter, slimmer en gerichter te kunnen leren. Daarom zetten meer en meer scholen lesmateriaal in dat zich aanpast aan het niveau van de leerling. Een belangrijke randvoorwaarde hiervoor is dat scholen over een snelle internetverbinding moeten beschikken. En dit is zeker niet altijd het geval. Uit onderzoek van het Doorbraakproject Onderwijs & ICT bleek onlangs dat voor enkele honderden scholen in het primair onderwijs het gebrek aan internet nu al een probleem is en dat naar schatting 900 duizend leerlingen in de nabije toekomst geen modern onderwijs meer kunnen krijgen als de internetvoorzieningen op hun scholen niet verbeterd worden.

De PO-Raad sprak met Ton ten Klooster, bovenschools ICT-coördinator bij HSN-scholen Nijkerk, over het belang van een goede internetverbinding voor het onderwijs. Een van zijn scholen, basisschool De Appelgaard in Nijkerk, is gedwongen om te werken via een ADSL-verbinding.

Kunt u wat vertellen over de internetverbindingen op de scholen van Hervormde Scholen Nijkerk?

,,Basisschool De Appelgaard ligt in een buitengebied rondom Nijkerk. Er ligt daar geen glasvezel, waardoor we genoodzaakt zijn gebruik te maken van een ADSL-verbinding met erg lage snelheid. Anderzijds hebben we bijvoorbeeld basisschool De Hoeksteen waar gebruik gemaakt wordt van glasvezel. Internet en bijbehorend gebruik van ICT in de klas werkt daar schitterend.’’

Is een beperkte internetverbinding zoals bij De Appelgaard een veel voorkomend probleem in de buurt?

,,In Gelderland is het een ontzettend groot probleem. Ook de provincie en gemeenten geven aan de noodzaak hiervan in te zien. Het ligt in hun beleid om alle buitengebieden te voorzien van goed internet. Dit is echter een lange termijn traject, wat jaren kan duren. Dit terwijl het onderwijs echt op korte termijn sneller internet nodig heeft. En niet alleen het onderwijs. De lokale bevolking en boerenbedrijven snakken er ook naar.’’

In hoeverre belemmert dit de activiteiten en onderwijskwaliteit op de school en de ambitie om met bijvoorbeeld de methode Topondernemers eigentijds onderwijs te bieden?

,,Op De Appelgaard wordt het gebruik van ICT in de klas en daardoor modernisering van het onderwijs echt gehinderd door de beperkte internetverbinding. Men probeert meer en meer met iPads en web based materiaal te werken, maar wanneer vijf kinderen een online onderwijsprogramma gebruiken, loopt het vast. De directeur kan op dat moment niet eens een mail versturen.’’

,,Ook thuiswerken is hierdoor vrijwel ondoenlijk. Waar ik bij andere scholen moeiteloos vanuit huis op hun server kan werken, is dat voor De Appelgaard niet mogelijk.’’

Wat zou benodigde en gewenste bandbreedte voor scholen als De Appelgaard moeten zijn?

,,We zouden – net als bij De Hoeksteen – het liefst werken met glasvezel. Maar ook via de kabel zou een stap vooruit zijn. In Gelderland zie je vaak een glasvezelverbinding met een down- en uploadsnelheid van 50 MB per seconde. Soms zelfs 100 MB per seconde. Bij de Appelgaard is nu sprake van 3 of 4 MB per seconde. En dan gaat het alleen over downloaden. Uploaden is helemaal verschrikkelijk, terwijl dit juist nodig is bij online onderwijsprogramma’s. De nood is echt hoog. Ieder jaar zonder breedband internet is een verloren jaar qua ICT in het onderwijs.’’

Wat doen jullie eraan?

,,We hebben op verschillende manieren geprobeerd het traject te versnellen. Zo hebben we kabelbedrijven benaderd om te kijken wat zij kunnen betekenen. Toen in de stad glasvezel werd aangelegd, hebben we contact gehad met allerlei bedrijven. Een optie was bijvoorbeeld om een peperdure mast te installeren. Dat was – ook qua vergunningen – niet haalbaar. Verder hebben we diverse malen aan tafel gezeten bij de provincie en gemeente. En trekken we samen op met de buurtvereniging, die zich ook hard maakt voor breedband internet in de buurt.’’

Welke steun heeft u hierbij nodig van OCW, PO-Raad of gemeente?

,,Ik zou al deze partijen willen oproepen om een sterk geluid te laten horen op lokaal en landelijk niveau over het belang van breedband internet op scholen. Als iedereen overtuigd is van de noodzaak van snel internet voor het onderwijs dan kan het proces van de aanleg van breedband internet vervolgens worden versneld. Ik hoop dit voor De Appelgaard zo snel mogelijk te kunnen realiseren.’’

Laatst gewijzigd: 
maandag 17 augustus 2015

Trefwoorden

  • Beter en slimmer leren met ICT
  • Doorbraakproject Onderwijs & ICT
  • ICT in het onderwijs

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Technologie in het onderwijs: een waarde(n)vol gesprek

    08-10-2019
  • Zet ICT in om het onderwijs te verbeteren

    02-07-2019
  • Eerste horde genomen op weg naar goedkopere digitale leermiddelen

    02-10-2018
  • ICT in de klas? Prestaties beter met leerling en leraar samen aan het stuur

    17-05-2018
  • Laatste kans: dien uw ICT-innovatievraag in vóór 16 mei

    08-05-2018

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin