Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & Achtergronden‘APK’ voor de kerndoelen: voor toekomstgericht onderwijs

‘APK’ voor de kerndoelen: voor toekomstgericht onderwijs

17-11-2014
Onderwijsinhoud

Staatssecretaris Sander Dekker heeft op 16 november de aftrap verricht van een nationale discussie over de bijstelling van de kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs. De PO-Raad onderschrijft het streven om nieuwe kerndoelen beter te laten aansluiten bij het huidige onderwijs en bij de toekomstige wereld van de leerlingen. Daarnaast mogen nieuwe kerndoelen iets meer richting geven aan scholen dan de huidige kerndoelen. De scholen moeten echter wel voldoende ruimte hebben om hun eigen invulling aan het onderwijs te geven en om eigen accenten te leggen.

Met de brief 'Toekomstgericht funderend onderwijs' aan de Tweede Kamer start de staatssecretaris een proces om tot 'meer richtinggevende kerndoelen' te komen, die toekomst gericht zijn. Hiermee geeft hij uitvoering aan de afspraak die eerder in het Bestuursakkoord met de PO-Raad is gemaakt: "Er komt een verkenning naar herijking van de kerndoelen door onafhankelijk deskundigen, waardoor een toekomstgericht en samenhangend onderwijsaanbod gewaarborgd wordt." Dit bevordert de helderheid, continuïteit en toekomstgerichtheid van het onderwijs voor de leerlingen.

De PO-Raad initieert graag met de staatssecretaris en andere organisaties het gesprek over de toekomstige inhoud van het basis- en voortgezet onderwijs. Het is belangrijk dat het onderwijs daarbij goed de kaders aangeeft, waardoor de schoolbesturen en scholen voldoende houvast en voldoende ruimte hebben om het onderwijs optimaal vorm te kunnen geven .

De PO-Raad benadrukt dat onderwijs teamwork is, en dat ook dit traject dus door de hele onderwijskolom samen opgepakt moet worden; leeringen, ouders, leraren, schoolleiders en schoolbesturen. Schoolbesturen ook, zij dragen immers de eindverantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het onderwijs in de scholen. De PO-Raad zal haar leden daarom steeds in positie brengen, zodat zij een sleutelpositie kunnen innemen in de discussie en het klimaat kunnen scheppen voor duurzame onderwijsvernieuwing in de scholen. Daarnaast blijft de PO-Raad er bij de politiek op aandringen dat de onderwijssector ruimte en vertrouwen krijgt om invulling te geven aan toekomstgericht funderend onderwijs.

De staatssecretaris streeft naar een zorgvuldig proces, waarbij alle betrokken partijen worden gehoord, zodat een breed draagvlak voor de nieuwe kerndoelen ontstaat. De PO-Raad maakt zich daarbij wel zorgen over de geplande doorlooptijd. De staatssecretaris wil in het najaar van 2015 een visie neerleggen die vervolgens uiterlijk 2017 verder is uitgewerkt. Als we kijken naar andere landen zien we bijvoorbeeld dat Schotland 8 jaar heeft nodig gehad voor dit proces. De PO-Raad vindt de zorgvuldigheid van het proces en de kwaliteit van het eindproduct belangrijker dan de snelheid. In het belang van de leerlingen zal de PO-Raad blijven aandringen op voldoende tijd voor discussie over, uitwerking en invoering van nieuwe kerndoelen. Voorop staat dat leerlingen ook in de toekomst hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen.

Laatst gewijzigd: 
woensdag 28 januari 2015

Links bij dit nieuwsitem

  • Start nationale dialoog over de toekomst van het onderwijs

Trefwoorden

  • Kerndoelen
  • 21st century skills

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Webinars over nieuwe kerndoelen gemist? Kijk ze hier terug

    13-12-2019
  • Kabinet: Voorstellen Curriculum.nu goede basis voor kerndoelen po en vo

    09-12-2019
  • Inspectie doet onderzoek naar burgerschapsonderwijs

    21-10-2019
  • Leraren en schoolleiders leggen basis voor herziening onderwijsdoelen

    10-10-2019
  • 'Basisscholen willen digitale geletterdheid leerlingen vergroten'

    24-09-2019

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin