Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenBestuurders werken samen aan 'scherpe' zelfevaluatie

Bestuurders werken samen aan 'scherpe' zelfevaluatie

11-07-2017
Goed Bestuur

Hoe beter je zelfevaluatie, hoe meer je haalt uit een bestuurlijke visitatie. Binnen een lerend netwerk hielpen schoolbestuurders elkaar met hun zelfevaluaties. Dat beviel goed: ‘Samen kom je sneller tot de kern en maak je het scherper.’
 

De betrokken bestuurders maken deel uit van een groter netwerk van Verus, vereniging voor christelijk en katholiek onderwijs. Negen van hen besloten mee te doen aan een bestuurlijke visitatieronde van de PO-Raad. Tijdens een aantal bijeenkomsten werkten ze gezamenlijk aan hun zelfevaluaties.

Deze worden opgesteld aan de hand van vier domeinen: de bestuurlijke opgave; de bestuurlijke taak; bestuurlijk vermogen en professionalisering; en sturing en governance. Per domein werkte elke bestuurder zelf aan een voorzet. Die werd daarna binnen het netwerk in wisselende kleine groepjes besproken.

Jan Blonk, algemeen directeur van de Hervormde Schoolvereniging in Nijkerk: ,,Je bevraagt elkaar: wat wordt hier nu precies gevraagd? Zo krijg je er langzaam grip op en maak je het scherper.’’ Nico de Haas, directeur-bestuurder van Stichting PCPO in Capelle en Krimpen aan den IJssel: ,,Je komt op deze manier veel sneller tot de kern.’’

Lees hier het volledige artikel. 

Door middel van een reeks artikelen besteedt de PO-Raad de komende tijd vaker aandacht aan het thema 'professionalisering van schoolbesturen'. Dit is het derde artikel uit de reeks.

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 11 juli 2017

Links bij dit nieuwsitem

  • Het eerste artikel uit de reeks 'CvB-voorzitter Loek Oomen (Delta-onderwijs) over bestuurlijke visitatie'
  • Het tweede artikel uit de reeks 'Bestuurders zijn lovend over bestuurlijke visitaties'

Trefwoorden

  • Bestuurlijke visitatie
  • Zelfevaluatie
  • Professionalisering schoolbestuur
  • Lerend netwerk

Nieuwscategorieën

  • Overig onderwijsnieuws

Gerelateerd nieuws

  • Bestuurder Petra Krajenbrink: ,,Bestuurlijke visitatie is een krachtig instrument om de kwaliteit van je onderwijs te evalueren’’

    24-09-2020
  • Bestuurlijke visitatie in het jaar van je pensioen

    01-10-2019
  • ‘Dé kans op verdiepende vragen aan collega-bestuurders.’

    26-06-2019
  • Bestuurlijke visitatie als startpunt voor een nieuwe schoolbestuurder

    15-04-2019
  • Vijf vragen aan Bert Nelissen over professionalisering van schoolbesturen

    08-04-2019

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin