Nieuws

Btw-handreiking haalt rem af van landelijke IKC-vorming

De btw-handreiking voor integrale kindcentra (IKC’s) verschaft helderheid en oplossingsrichtingen over de zogenaamde btw-problematiek die tot voor kort bestond bij het uitruilen van personeel tussen organisaties binnen een IKC. Uit de handreiking wordt duidelijk hoe onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties kunnen samenwerken, zonder dat de samenwerking kostenverhogend werkt.

Denk hierbij aan het uitwisselen van personeel zonder hiervoor btw af te dragen. Dit heeft als voordeel dat personeelstekorten binnen het IKC tijdelijk kunnen worden opgevangen, het werk voldoende uitdagend blijft voor het zittende personeel en medewerkers als zij dat willen, meer uren kunnen maken. Zo kan vanuit één organisatie primair onderwijs en kinderopvang worden aangeboden als zij ervoor kiezen om samen een zogenoemde fiscale eenheid (voor de btw) te vormen

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid publiceerde de handreiking om scholen in het primair onderwijs en kinderopvangorganisaties tegemoet te komen bij IKC-vorming. Uit een eerdere peiling van de PO-Raad over IKC-vorming blijkt namelijk dat driekwart van de schoolbesturen vindt dat bestaande wet- en regelgeving het onmogelijk maakt om volledig op te gaan in één IKC-organisatie. Met name de onduidelijkheid over de afdracht van btw bij het uitruilen van personeel tussen onderwijsinstellingen en kinderopvangorganisaties zet een rem op de IKC-vorming.

De PO-raad ziet de handreiking daarom als goede stap in de juiste richting. Zowel schoolbesturen als kinderopvangorganisaties zien IKC’s als een wenselijke ontwikkeling, omdat een integraal kindcentrum een belangrijk middel is om de ontwikkeling van kinderen goed te laten verlopen en kansengelijkheid bevordert.

Wel zijn er nog genoeg andere obstakels te overwinnen als de overheid vindt dat meer samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang wenselijk is. Denk hierbij aan het wegnemen van financiële belemmeringen voor ouders die hun kinderen naar een voorschool willen laten gaan, het wegwerken van personeelstekorten in het onderwijs en in de kinderopvang en ook passende huisvesting levert nog steeds problemen op.

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten