Congres PO-Raad: 'Leerlingen hebben veel in hun mars. Pak de ruimte voor goed onderwijs'

06-06-2014

De ruimte en ruimtevaart vormde de rode draad door het tweedaagse PO-Raad-congres ‘Bevlogen Besturen – om de leerling’. De opdracht aan schoolbesturen is leerlingen goed op hun toekomst voor te bereiden door ruimte te krijgen, te pakken en te nemen om het onderwijs steeds verder te verbeteren, zo luidde de een van de belangrijke boodschappen.

Om dat mogelijk te maken is onder meer een nieuw Schevenings beraad nodig, betoogde voorzitter van de PO-Raad Rinda den Besten vrijdag 6 juni in haar openingsspeech. En: ,,We moeten samen aan de slag''. Op dag één gebruikte minister Jet Bussemaker (Onderwijs) het astronautenpak als metafoor voor toekomstbestendig onderwijs.

Astronaut

In een gepassioneerde speech vertelde astronaut André Kuipers hoe hij als ambassadeur van het Techniekpact leerlingen warm probeert te maken voor een technisch vak. Dat is nodig omdat er tekorten heersen aan technici. Toen hij als astronaut in de ruimte zweefde, kon hij vanuit de ruimte lessen aardrijkskunde, natuurkunde en biologie geven, vertelde hij. Hoe kan je bijvoorbeeld gewichtheffen in de ruimte als alles daar gewichtloos is?

Kuipers gaat binnenkort met het Techniekpact op een Collegetour om groepen 7 van de basisschool meer te vertellen. We moeten kinderen niet grootbrengen met ‘bloem’ en ‘muur’, maar met ‘bout’ en ‘moer’, aldus Kuipers.

De lessen van André Kuipers. Fotografie: Lize Kraan - Visuele Notulen

Jeugdzorg

Bevlogen besturen die de ruimte pakken, zijn nodig om onderwijs en jeugdzorg goed te verbinden, stelde Leon Wever, directeur Jeugd bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De transitie Jeugdzorg die voor de deur staat, vereist dat, zei hij. Volgens hem kan de overheid dat niet regelen. ,,Het vraagt vertrouwen en kracht van gemeenten en scholen.’’ Wever gaf aan te hopen dat ‘Den Haag een beetje op de handen kan gaan zitten’.

Subsessies

In verschillende subsessies hoorden de bezoekers verder over samenwerking tussen schoolbesturen en gemeenten (Hugo de Jonge) en over de vraag wat het onderwijs voor de jeugdzorg kan betekenen (Tom van Yperen). In een andere keuzesessies sprak Mirko Noordegraaf over het belang van samenwerken voor onderwijskwaliteit.

Stel dat we het onderwijssysteem opnieuw mochten ontwerpen, zouden we dan weer tot het huidige systeem komen? Luidde de hoofdvraag van spreker Willem-Jan Renger. Jaap Versfelt vertelde hoe schoolbesturen kunnen sturen op de kwaliteit van de leerkracht. Marijke Kral, tot slot, gaf aan welke rol ict voor leerlingen kan spelen.

Op deze website vindt u later, en voor zover ze beschikbaar zijn, de presentaties van het congres. Ook komt later een uitgebreid verslag van het congres beschikbaar.

 

 

 

Laatst gewijzigd: 
vrijdag 6 juni 2014

Nieuwscategorieën