Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenDekker: ‘Scholen voortvarend aan de slag met Passend onderwijs’

Dekker: ‘Scholen voortvarend aan de slag met Passend onderwijs’

03-12-2014

De overgang naar Passend onderwijs vanaf 1 augustus 2014 is goed verlopen. Dat concludeert staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) in de zesde voortgangsrapportage Passend onderwijs.

Samenwerkingsverbanden en scholen zijn er voortvarend mee aan de slag gegaan, schrijft de bewindsman. Ze zijn creatief geweest en hebben de ruimte gepakt die nodig is om maatwerk te leveren en leerlingen de ondersteuning te bieden die zij nodig hebben. Daaruit zijn nieuwe onderwijsarrangementen ontstaan. Leraren en ondersteuners worden daarnaast nauw betrokken bij het opstellen van criteria op basis waarvan leerlingen zullen worden doorverwezen naar het (voortgezet) speciaal onderwijs. Dit is in lijn met afspraken die zijn gemaakt over de zogenoemde ondersteuningstoewijziging.

Scholen hebben tegelijkertijd ook tijd nodig om passend onderwijs verder te ontwikkelen, schrijft Dekker verder. Enkele thema’s verdienen nadrukkelijk de aandacht. Zo is nog niet in alle regio’s een dekkend aanbod voorhanden om voor alle leerlingen passende ondersteuning te kunnen bieden. Deels hangt dit ook samen met de onduidelijkheid die er in gemeenten en regio’s bestaat rond de inzet van jeugdhulp. Soms zijn ouders en leraren nog steeds onvoldoende betrokken bij de realisatie van passend onderwijs. Beter verloopt dat bij het organiseren van passende ondersteuning voor individuele kinderen.   

Een laatste aandachtspunt betreft de interne bedrijfsvoering en financiële inrichting van samenwerkingsverbanden.  

De PO-Raad en VO-raad zetten zich in om ook deze punten goed te laten verlopen. Dit maakt deel uit van het implementatieplan Passend onderwijs 2015.

Op 11 december praat de Tweede Kamer over passend onderwijs.

Laatst gewijzigd: 
maandag 20 januari 2020

Links bij dit nieuwsitem

  • Lees de hele voortgangsrapportage op de website van de Rijksoverheid

Trefwoorden

  • Samenwerkingsverbanden

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Plan afbouwen bovenmatige reserves samenwerkingsverbanden

    15-01-2021
  • Twee maanden voor plan om reserves samenwerkingsverbanden te verminderen

    07-12-2020
  • Tweede Kamer kritisch over reserves schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

    09-10-2020
  • OCW lanceert nieuwe signaleringswaarde voor reserves bij onderwijsinstellingen

    30-06-2020
  • Inbreng PO-Raad en VO-raad op evaluatie passend onderwijs

    29-11-2019

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin