Digitale sprong deel twee: Gelijke kansen in afstandsonderwijs 

Hoe proberen scholen tijdens de coronacrisis gelijke kansen te bevorderen? En wat is de rol van ouders hierbij? We zochten het uit in de tweede editie van de Digitale sprong.

Veel scholen kozen ervoor om tijdens de scholensluiting over te gaan naar online onderwijs. Het faciliteren van laptops of tablets voor leerlingen was dan ook één van de eerste aandachtspunten voor scholen. Maar met de aanschaf van een laptop ben je er nog niet. In de Monitor hybride onderwijs, uitgevoerd door Kennisnet en de PO-Raad geven leraren twee grote beperkingen aan in de thuissituatie van leerlingen.

  1. Leerlingen kunnen vaak onvoldoende zelfstandig werken.
  2. Ouders kunnen leerlingen niet altijd goed ondersteunen.

Wat betekent dit voor hoe we kinderen en ouders kunnen ondersteunen bij afstandsonderwijs? 

In de tweede editie van de Digitale sprong duiken we in dit vraagstuk. In een korte animatie, whitepaper en een interview met ouders combineren we data uit de Monitor hybride onderwijs met eerder onderzoek en inzichten van projectleiders van de Innovatievragen Onderwijs en ICT

 

Digitale sprong
Digitale sprong 1: ICT-ambities van leraren 
Digitale sprong 2: Gelijke kansen bij afstandsonderwijs
Digitale sprong 3: Innovatiekracht scholen in crisistijden (maart 2021) 

Laatst gewijzigd: 
maandag 1 maart 2021

Nieuwscategorieën