Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenFinanciën primair onderwijs in beeld

Financiën primair onderwijs in beeld

09-01-2015
Financiën

“Het funderend onderwijs staat er financieel goed voor”, aldus de staatssecretaris in een brief van 17 december 2014 aan de Tweede Kamer bij de financiële rapportage funderend onderwijs 2013.

Het jaar 2013 werd door het regulier basisonderwijs afgesloten met een positief resultaat van 292 miljoen euro. Het (voortgezet) speciaal onderwijs sloot af met een positief resultaat van 29 miljoen euro. Dat blijkt uit de financiële jaarcijfers 2013 van het funderend onderwijs. Deze positievere resultaten zijn voor de sector zeer zeker geen verrassing gezien de éénmalige toekenning in december 2013 van extra middelen uit het Herfstakkoord en Nationaal Onderwijsakkoord (NOA). In dit kader werd vlak voor het einde van 2013  een bedrag van 381 miljoen euro uitgekeerd, dat  voor ruim 330 miljoen moest worden toegekend aan het kalanderjaar 2013. Zonder deze middelen zou het PO in 2013 weer in de rode cijfers zijn terechtgekomen. De incidentele middelen hebben het primair onderwijs financieel gezien weer wat lucht gegeven.

Tabel baten en lasten primiair onderwijs 2009-2013

In de voorliggende brief vermeldt de staatssecretaris ervan uit te gaan dat de incidentele middelen die zijn uitgekeerd in december 2013 in 2014 zullen worden besteed. Dat zal voor een groot deel ook het geval zijn; de jaarcijfers 2014 zullen daar uitsluitsel over moeten geven. Complicerende factor in dit kader is de onduidelijkheid over de structurele bekostiging ten aanzien van de budgetten die vrijkomen met het NOA en het Herfstakkoord. Deze onduidelijkheid over de toekomstige bekostiging is heel lastig in het kader van de besteding en begroting. Schoolbesturen in het primair onderwijs hebben in het voorjaar 2014 hun formatie 2014-2015 moeten vaststellen. Over de personele bekostiging voor 2014-2015 is nu nog steeds geen duidelijkheid. Hierdoor bestaat de kans dat schoolbesturen binnenkort tot de conclusie komen dat zij in augustus 2014 personeel hebben moeten ontslaan, wat achteraf wellicht niet nodig was. Daarnaast kan de onduidelijkheid over de bekostiging 2014-2015 ook tot een hoger financieel resultaat leiden in 2014. Schoolbesturen weten nu nog niet wat de ophoging van de personele bekostiging voor het huidige schooljaar 2014-2015 is, terwijl deze middelen wel voor 5/12e deel moeten worden toegekend aan 2014.

Laatst gewijzigd: 
woensdag 28 januari 2015

Links bij dit nieuwsitem

  • Brief staatssecretaris over financiën primair onderwijs

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin