Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenGaat kabinet zich minder met werkgevers bemoeien?

Gaat kabinet zich minder met werkgevers bemoeien?

03-02-2016
Werkgeverszaken

Recent heeft het kabinet twee rapporten naar de Tweede Kamer gestuurd, die werkgevers bij overheid en onderwijs direct raken. Als het kabinet opvolging geeft aan deze rapporten leidt dit voor de Zelfstandige Publieke Werkgevers (ZPW), waar de PO-Raad deel van uitmaakt, tot minder bemoeienis van het kabinet bij arbeidsvoorwaardenvorming en bij het pensioenoverleg. ZPW juicht dit van harte toe en wil nauw betrokken zijn bij de verdere uitwerking.

Het gaat om de volgende rapporten: 

  • Buitengewoon normale sturing: een rapport van een ambtelijke werkgroep onder leiding van Hans Borstlap die de opdracht heeft gekregen om te adviseren over de governance van de collectieve arbeidsvoorwaardenvorming. Rekening houdend met zowel de doelen en ambities van het kabinet als met werkgeversbelangen. Dit laatste uit hoofde van doelmatigheid van bedrijfsvoering en aantrekkelijkheid als werkgever op de arbeidsmarkt.
  • Eenvoud loont: een interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) naar de doelmatigheid van de pensioengelden in de collectieve sector.

Buitengewoon normale sturing

In het rapport Buitengewoon normale sturing worden twee belangrijke aanbevelingen gedaan waar ZPW zich helemaal in kan vinden. Borstlap beveelt het kabinet ten eerste aan om sociale partners in de publieke sector nadrukkelijker te betrekken bij voorgenomen algemene wetgeving en beleid. In de huidige werkwijze consulteert het kabinet met name de sociale partners in de marktsector. Hierdoor is ZPW al diverse malen geconfronteerd met wijziging van wet- en regelgeving die niet aansluit bij de arbeidsvoorwaardenregelingen in de publieke sector.

Een tweede relevante aanbeveling is de expliciete scheiding van de rollen van wetgever en werkgever door het kabinet. Dit juicht ZPW bijzonder toe. De afgelopen jaren heeft het kabinet op meerdere dossiers, zoals de banenafspraak als het pensioendossier, overheidswerkgevers opgedragen een voorbeeldrol te nemen. Hierdoor kregen de overheidssectoren niet de ruimte hun eigen ingezette arbeidsvoorwaardenbeleid vorm te geven. Ze werd vanuit het kabinet gedwongen andere, en soms tegenovergestelde, prioriteiten te stellen.

Eenvoud loont

Voor de ZPW kwam het IBO-onderzoek naar de governance van ABP op een zeer gewenst moment. Sinds een aantal jaren is het kabinet als wetgever zeer actief op het pensioendossier. De wet- en regelgeving is de afgelopen periode ingrijpend aangepast. Die aanpassingen moeten worden doorvertaald naar de pensioenregelingen en daar is het kabinet als werkgever bij betrokken.

Volgens de huidige afspraken tussen kabinet en overige overheidswerkgevers kunnen de kabinetssectoren (en dus het kabinet) bij pensioenonderhandelingen niet in een minderheidspositie worden gebracht. Dit betekent dat de uitkomsten van de pensioenonderhandelingen voor ZPW niet altijd de meest optimale waren. Al sinds 2013 heeft een aantal ZPW-sectoren, waaronder de VNG, de NFU, de VO-raad en PO-Raad, expliciet aangegeven de huidige afspraken te willen herzien. Het kabinet heeft tot op heden geen gehoor gegeven aan deze oproep.

Het rapport ‘Eenvoud loont’ analyseert een belangrijk probleem: het ontbreken van verbinding tussen de arbeidsvoorwaarde pensioen en andere arbeidsvoorwaarden. Het overleg over pensioen en cao’s vindt plaats aan verschillende overlegtafels. Bij de stijgende en instabiele pensioenpremie van de afgelopen jaren en de beperkte arbeidsvoorwaardenruimte bij overheid en onderwijs gaat dit steeds meer knellen. Hoewel er in het rapport geen concrete aanbevelingen worden gedaan, geeft het kabinet in zijn reactie aan dit probleem te willen ondervangen. Het kabinet heeft vervolgonderzoek aangekondigd, dat in het voorjaar van 2016 moet zijn afgerond.

ZPW ziet dit onderzoek met veel belangstelling tegemoet en vertrouwt erop nauw te worden betrokken bij de verdere discussies over de toekomst van het pensioenoverleg bij overheid en onderwijs. ZPW zal dit voorjaar ook zelf opnieuw zijn visie op de toekomst van het ABP bepalen in het licht van actuele ontwikkelingen en discussies.

Laatst gewijzigd: 
woensdag 3 februari 2016

Links bij dit nieuwsitem

  • Lees het rapport 'Eenvoud loont' op de website van de Rijksoverheid
  • Lees het rapport 'Buitengewoon normale sturing' op de website van de Rijksoverheid

Trefwoorden

  • Zelfstandige Publieke Werkgevers
  • Kabinet

Nieuwscategorieën

  • Overig onderwijsnieuws

Gerelateerd nieuws

  • In wat voor land willen wij werken?

    06-02-2020
  • Samenwerking versterkt Zelfstandige Publieke Werkgevers

    23-05-2019
  • Trekken aan de onderwijstouwtjes: Arie Slob en Ingrid van Engelshoven

    26-10-2017

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin