Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenGeen aparte wet voor burgerschapsonderwijs

Geen aparte wet voor burgerschapsonderwijs

07-02-2017
Onderwijsinhoud

PO-Raad en VO-raad vinden het niet passend dat de overheid gaat voorschrijven aan welke thema’s scholen aandacht moeten besteden tijdens burgerschapslessen. De sectororganisaties vinden dat de staatssecretaris met zijn reactie in de media op het rapport van de inspectie hierover geen recht doet aan de inzet van scholen en leraren op dit terrein. De sectororganisaties staan zeker open voor een gesprek over hoe burgerschapsvorming verder verbeterd kan worden. De onderwijssectoren voeren in een brede discussie het gesprek over het vernieuwen van het curriculum, ook wel Onderwijs2032 genoemd.

Scholen voldoen met het burgerschapsonderwijs aan de wet en hechten veel belang aan burgerschapsvorming, constateert de Inspectie van het Onderwijs. Zij doen dat op diverse manieren en vol passie. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) vindt echter dat de kwaliteit van burgerschapsonderwijs zich onvoldoende ontwikkelt. Dinsdag kondigde hij daarom een wetsvoorstel aan dat scholen onder meer voorschrijft aan welke thema’s ze aandacht moeten besteden tijdens burgerschapslessen. Ook moet burgerschap een prominentere plek krijgen in het onderwijsaanbod.

Natuurlijk willen scholen in gesprek over verdere verbetering van de burgerschapsvorming, en moet wellicht beter zichtbaar gemaakt worden wat er al gebeurt. Het is een complex thema voor scholen om daar invulling aan te geven. Maar het heeft geen zin dat via langdurige wetgevingstrajecten te gaan regelen. En een kop in De Telegraaf die zegt dat scholen onderwijs geven zonder normen en waarden helpt daar zeker niet bij.

Burgerschap is een belangrijk onderwerp van gesprek in de discussie over de vernieuwing van het curriculum. In die discussie werkt het onderwijsveld met diverse andere partijen aan nieuwe, modern kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs. Een gesprek over burgerschapsonderwijs als onderdeel van deze kerndoelen hoort hierin thuis en niet in een wetsvoorstel.

De kracht van ons onderwijssysteem is diversiteit. Het is aan de autonomie van scholen en leraren om invulling te geven aan burgerschapsvorming, een christelijke school doet dat anders dan een vrije school, en dat is prima. 

Laatst gewijzigd: 
maandag 31 juli 2017

Links bij dit nieuwsitem

  • Brief kabinet versterking burgerschapsonderwijs
  • Lees ook: ’Klap in gezicht voor leraren’ (website Telegraaf)

Trefwoorden

  • Toekomstgericht onderwijsaanbod
  • Burgerschapsonderwijs
  • #onderwijs2032

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • SCP: Categorale school staat ontmoeting in de weg

    04-02-2021
  • Geen afwijzing homoseksualiteit in identiteitsverklaringen

    18-12-2020
  • Conferentie ‘Focus op Burgerschap’ – Terugblik

    01-12-2020
  • Meerderheid Kamer wil einde aan ouderverklaringen afwijzing homoseksualiteit

    17-11-2020
  • Beladen debat over aanscherping Burgerschapswet

    12-11-2020

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin