Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Dossier | De centen van de sector
    • Dossier | Lerarentekort
    • PO-Raad in de media
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Het primair onderwijs in cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Modernisering van de bekostiging
        • Salarissen
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Jaarverslag
      • Ondersteuning bij financieel management
        • In Balans
    • Goed Bestuur
      • Code Goed Bestuur
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Lerende netwerken
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Intern toezicht
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
    • Huisvesting
    • ICT in het onderwijs
      • Privacy
      • Leren met ICT
      • Lesgeven met ICT
        • Manifest Nú investeren in onderwijs van morgen
      • ICT organiseren
        • Investeren in ICT
        • Leermiddelenbeleid
      • Digitale systemen
      • Versnellingsvragen
        • De rol van de PO-raad en Kennisnet
      • Ondersteuning bij ICT
        • De inkoopcoöperatie, een initiatief van besturen, voor besturen
        • Vraagverhelderingsgesprek
    • Krimp
      • Bekostiging en huisvesting
      • Krimp en arbeidsmarkt
      • Krimp en onderwijskwaliteit
      • Samenwerken en fuseren
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Ondersteuningsplanraad
    • Onderwijsinhoud en -opbrengsten
      • Vakgebieden en kerndoelen
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Inspectietoezicht
      • Zeer zwak, onvoldoende of risicoschool
        • Bestuursscan
        • Ondersteuning risicoscholen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Voor- en vroegschoolse educatie
    • Passend onderwijs
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Steunpunt Opleidingsscholen
    • School, kind & omgeving
      • Samenwerken met opvang
      • Onderwijsachterstanden
      • Sociale veiligheid
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
    • Speciaal onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
        • Wet werk en zekerheid
        • Wet modernisering regelingen verlof en arbeidstijden
        • Banenafspraak
        • Normalisering rechtspositie ambtenaren
        • Transitievergoeding
      • CAO PO
        • Geldende CAO PO 2016-2017
        • Onderhandelingen nieuwe cao
        • CAO PO uitgelegd
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • HRM
        • Dienstverband en tijdelijke contracten
        • Functiedifferentiatie en functiemix
        • Functiewaardering
        • Mobiliteit
        • Pensioen
        • Professionalisering
        • Vakantie en verlof
        • Werkdruk
      • Ondersteuning bij Werkgeverszaken
        • HR Goed voor Elkaar
        • Lerende netwerken HR Goed voor Elkaar
  • Ledenondersteuning
    • Helpdesk
    • Kennisgemeenschappen
    • Lid worden
    • Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Congres PO-Raad
      • Congres 2018
    • Over de PO-Raad
      • Geschiedenis
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslagen
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Vacatures
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenGeen aparte wet voor burgerschapsonderwijs

Geen aparte wet voor burgerschapsonderwijs

07-02-2017
Onderwijsinhoud en -opbrengsten

PO-Raad en VO-raad vinden het niet passend dat de overheid gaat voorschrijven aan welke thema’s scholen aandacht moeten besteden tijdens burgerschapslessen. De sectororganisaties vinden dat de staatssecretaris met zijn reactie in de media op het rapport van de inspectie hierover geen recht doet aan de inzet van scholen en leraren op dit terrein. De sectororganisaties staan zeker open voor een gesprek over hoe burgerschapsvorming verder verbeterd kan worden. De onderwijssectoren voeren in een brede discussie het gesprek over het vernieuwen van het curriculum, ook wel Onderwijs2032 genoemd.

Scholen voldoen met het burgerschapsonderwijs aan de wet en hechten veel belang aan burgerschapsvorming, constateert de Inspectie van het Onderwijs. Zij doen dat op diverse manieren en vol passie. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) vindt echter dat de kwaliteit van burgerschapsonderwijs zich onvoldoende ontwikkelt. Dinsdag kondigde hij daarom een wetsvoorstel aan dat scholen onder meer voorschrijft aan welke thema’s ze aandacht moeten besteden tijdens burgerschapslessen. Ook moet burgerschap een prominentere plek krijgen in het onderwijsaanbod.

Natuurlijk willen scholen in gesprek over verdere verbetering van de burgerschapsvorming, en moet wellicht beter zichtbaar gemaakt worden wat er al gebeurt. Het is een complex thema voor scholen om daar invulling aan te geven. Maar het heeft geen zin dat via langdurige wetgevingstrajecten te gaan regelen. En een kop in De Telegraaf die zegt dat scholen onderwijs geven zonder normen en waarden helpt daar zeker niet bij.

Burgerschap is een belangrijk onderwerp van gesprek in de discussie over de vernieuwing van het curriculum. In die discussie werkt het onderwijsveld met diverse andere partijen aan nieuwe, modern kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs. Een gesprek over burgerschapsonderwijs als onderdeel van deze kerndoelen hoort hierin thuis en niet in een wetsvoorstel.

De kracht van ons onderwijssysteem is diversiteit. Het is aan de autonomie van scholen en leraren om invulling te geven aan burgerschapsvorming, een christelijke school doet dat anders dan een vrije school, en dat is prima. 

Laatst gewijzigd: 
maandag 31 juli 2017

Links bij dit nieuwsitem

  • Brief kabinet versterking burgerschapsonderwijs
  • Lees ook: ’Klap in gezicht voor leraren’ (website Telegraaf)

Trefwoorden

  • Toekomstgericht onderwijsaanbod
  • Burgerschapsonderwijs
  • #onderwijs2032

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • In gesprek over vervolg curriculumontwikkeling PO en VO

    12-05-2017
  • Onderwijsorganisaties roepen Kamer op om curriculumherziening niet stil te zetten

    17-02-2017
  • Anko van Hoepen: 'We kunnen nu écht van start met herziening curriculum’

    15-02-2017
  • Gezamenlijke aanpak herziening curriculum naar Tweede Kamer

    10-02-2017
  • PO-Raad in de media: een overzicht van afgelopen week

    10-02-2017

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 09:00 tot 17:00)
E-mailadres: info@poraad.nl

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin
  • Login op Mijn PO-Raad

    • Registreren
    • Wachtwoord vergeten?
    • Over mijn.poraad.nl