Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenGoed onderwijs = lumpsum + betere verantwoording

Goed onderwijs = lumpsum + betere verantwoording

04-07-2018
Financiën, Goed Bestuur

Maak de bekostiging van scholen en hun besturen eenvoudiger en zorg dat zij beter verantwoorden waar ze hun geld aan uitgeven. Onderzoek daarnaast of er voldoende geld is om aan alle maatschappelijke verwachtingen en de gevraagde onderwijskwaliteit te kunnen voldoen. Dat adviseert de Onderwijsraad in zijn rapport ‘Inzicht in en verantwoording van onderwijsgelden’ die hij vandaag presenteert. De PO-Raad herkent zich in het rapport en gaat aan de slag met deze aanbevelingen.

De Onderwijsraad constateert dat er veel vragen en discussies leven over de besteding van onderwijsgeld. Zo zijn er critici die het onderwijsgeld meer willen oormerken om zo meer invloed te hebben op waar het geld aan wordt uitgegeven. De Tweede Kamer gaf de Onderwijsraad daarom de opdracht op zoek te gaan naar alternatieve manieren van bekostiging.

De Onderwijsraad concludeert nu dat de lumpsum zelf juist goed is voor het onderwijs. ‘De lumpsum doet het meest recht aan de autonomie van onderwijsinstellingen en waarborgt de stabiliteit en continuïteit van bekostiging en onderwijsbeleid’, aldus de Onderwijsraad. Hij verkiest de lumpsum boven ‘alternatieve bekostigingsmethoden’. Daarbij vindt de raad het belangrijk te evalueren of er voldoende geld is om aan alle maatschappelijke verwachtingen en de gevraagde onderwijskwaliteit te voldoen. De Raad zegt hierover: ‘De overheid bekostigt het onderwijs om te kunnen voldoen aan wettelijke minimumnormen voor kwaliteit, maar de maatschappelijk verwachtingen gaan vaak verder.’

Betere verantwoording

De PO-Raad onderschrijft het advies van de Onderwijsraad. Lumpsum is een groot goed omdat scholen en hun besturen hiermee kunnen inspelen op lokale omstandigheden en hun onderwijs beter kunnen afstemmen op hun leerlingen. De sectororganisatie ziet ook dat er verbeteringen nodig zijn. Schoolbesturen verantwoorden zich onder meer via het jaarverslag al over veel financiële gegevens, maar deze begrijpelijker en inzichtelijker maken, is een volgende stap. Schoolbesturen moeten het verhaal rondom de cijfers beter vertellen en dat is meer dan alleen in gesprek gaan met de medezeggenschapsraad. Het gaat om tellen en vertellen. De PO-Raad spoort daarom al haar leden aan hun jaarverslag actief te publiceren en zet daarnaast volop in op verantwoording via scholenopdekaart.nl en via de zogenoemde horizontale dialoog. Daarbij voert een bestuur met schoolteams, ouders, lokale partijen om de school en collega-besturen het gesprek over beleidskeuzes. De PO-Raad heeft hierover met haar leden afspraken gemaakt in haar strategische agenda Samen werken aan goed onderwijs.

Vereenvoudiging bekostiging

De PO-Raad onderzoekt daarnaast hoe het systeem van bekostigen kan worden versimpeld. De bekostiging is nu afhankelijk van veel verschillende factoren en schoolbesturen weten aan het begin van het schooljaar niet hoeveel geld er precies binnenkomt. Zij kunnen daar in hun begroting maar moeilijk rekening mee houden. Sommige schoolbesturen begroten daardoor te voorzichtig, waardoor zij meer geld overhouden dan begroot. Mede hierdoor is het onterechte beeld ontstaan dat de hele sector moedwillig grote reserves aanlegt. Als besturen echt te grote reserves hebben, gaat de PO-Raad met hen in gesprek. Ook stimuleert ze besturen om elkaar hierop aan te spreken.

Onderzoek toereikendheid bekostiging

De PO-Raad is blij eindelijk gehoor te vinden voor haar roep om een parlementair onderzoek naar de toereikendheid van de bekostiging. Niet het systeem van de lumpsum moet onderwerp van discussie zijn, maar de vraag of het onderwijs met het huidige budget wel kan voldoen aan de ambities die zij zelf en de maatschappij heeft.

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 7 januari 2020

Links bij dit nieuwsitem

  • Lees ook: 'Lumpsum, vloek of zegen?'
  • Meer weten over bekostiging en andere financiele zaken? Kijk eens op de Centen van de sector voor veel vragen en antwoorden

Trefwoorden

  • Parlementair onderzoek
  • Bekostiging
  • Lumpsum

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • PO-Raad roept Kamer op: behandel wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging primair onderwijs nog voor de verkiezingen

    15-01-2021
  • Kabinet trekt eenmalig extra geld uit voor ondersteuning scholen in coronatijd

    16-11-2020
  • Tweede Kamer kritisch over reserves schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

    09-10-2020
  • Primair onderwijs teert in op de financiële reserves

    06-10-2020
  • Onderwijsministers blikken vooruit in reactie op Staat van het Onderwijs 2020

    16-09-2020

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin