Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenHandreiking flexibele onderwijstijden voor en door pioniers

Handreiking flexibele onderwijstijden voor en door pioniers

29-09-2017
School, kind & omgeving

Op de landelijke IKC-dag presenteerde Belangenvereniging IKOOK afgelopen vrijdag een handreiking voor vergaand maatwerk in het basisonderwijs. De handreiking bevat onderbouwd onderzoek met praktijkvoorbeelden, inzicht in wet- en regelgeving voor haalbaar maatwerk, en een checklist waarmee organisaties hun eigen stand van zaken kunnen toetsen.

,,Een standaardisatie bij het loslaten van standaarden?," grapte IKOOK voorzitter Bart Eigeman bij het uitreiken van het eerste exemplaar. ,,Zeker niet! Het is geen vaste richtlijn of stappenplan, maar een verzameling van praktisch en los toepasbare kennis en inzichten om onderwijs te flexibiliseren." Door in te zetten op maatwerk, kunnen Integrale Kindcentra (IKC’s), scholen, directeuren en bestuurders beter omgaan met de financiële en maatschappelijke uitdagingen die nu in het onderwijs spelen.

Vergaand maatwerk

Het maatwerk zoals beschreven in de handreiking kan vergaande gevolgen hebben. Bijvoorbeeld flexibilisering van onderwijstijden, waardoor IKC’s en scholen ook tijdens gangbare vakanties open kunnen blijven. De handreiking geeft handvatten om nu al met een ander jaarritme te experimenteren. Zo wordt het onderwijsaanbod voor kinderen letterlijk vergroot. En krijgen IKC’s en scholen de kans om hun onderwijs structureel anders in te richten.

Om dit voor alle onderwijsorganisaties en -professionals haalbaar te maken, blijft de handreiking realistisch. Met aandacht voor de bestaande wet- en regelgeving, waarin ruimte is om te flexibiliseren. Maatwerk en flexibilisering in onderwijs(-tijden) heeft in ieder geval één doel: kinderen van 0-13 jaar het hele jaar door de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen.

Aanjagers van vernieuwing

Dit doel is ook het streven van de maker van de handreiking: vereniging IKOOK (Ieder Kind Optimale Ontwikkelkansen), met medewerking van de PO-Raad. IKOOK is belangenbehartiger voor pioniers in opvang en onderwijs, en aanjager van experimenten en vernieuwing in onderwijsland. De handreiking is hier een goed voorbeeld van; het resultaat van kritisch en doorlopend experimenteren bij meerdere scholen.

Meer weten?

Kijk op de site van verenigingikook.nl en download de handreiking. 

Laatst gewijzigd: 
maandag 2 oktober 2017

Trefwoorden

  • Flexibele onderwijstijden
  • Maatwerk

Nieuwscategorieën

  • Overig onderwijsnieuws

Gerelateerd nieuws

  • Twintig scholen uit het po mogen flexibeler omgaan met onderwijstijd

    27-02-2020
  • Tweede Kamer: geen eigen bijdrage voor ouders van hoogbegaafde kinderen

    11-02-2020
  • Kamer wil geen extra drempels voor deelname flexibele onderwijstijden

    28-11-2019
  • Minister gaat aan de slag met nieuw experiment flexibele schooltijden

    10-07-2019
  • NRC: 'Druk op Slob om flexibele schooltijden toe te staan'

    14-06-2019

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin