Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenHet veelkoppige monster dat werkdruk heet

Het veelkoppige monster dat werkdruk heet

10-04-2017
Financiën, Werkgeverszaken

Onnodige regels, grote klassen, veel administratie. Ze leveren leerkrachten kopzorgen en vooral veel werkdruk op, blijkt steevast uit onderzoek en enquêtes. Vandaag besteedden diverse media er opnieuw aandacht aan, naar aanleiding van eigen onderzoek door de NOS. Hoe komt het toch dat dit probleem nog steeds niet is opgelost?

De PO-Raad vindt de hoge werkdruk in het primair onderwijs een serieus probleem. Leerkrachten zijn veel tijd kwijt aan administratief werk terwijl zij zoveel mogelijk tijd moeten kunnen besteden aan leerlingen. ,,De dagen zijn lang, het verzuimpercentage is hoog, het burn-outpercentage is hoog. Er moet iets aan veranderen," aldus Rinda den Besten in het NOS achtuurjournaal. 

Waar komt die hoge werkdruk vandaan?

Dat die werkdruk hoog is, komt voor een belangrijk deel doordat de kosten in het primair onderwijs al jaren hoger zijn dan de bekostiging die scholen krijgen. Zij hebben hierdoor sterk moeten bezuinigen op ondersteunend personeel. Per honderd leraren zijn er gemiddeld drie ondersteuners zoals secretaresses, klassenassistenten en conciërges. Dat heeft ervoor gezorgd dat leraren en schoolleiders veel administratieve taken zelf moeten doen. In het mbo bijvoorbeeld zijn er veertien ondersteuners per honderd leraren, vertelt Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad ook tegen Radio 1. Daarbij komt het lerarentekort dat sommige regio’s nu al parten speelt en alleen nog maar groter dreigt te worden.

Bovendien komen er vanuit Den Haag steeds meer regels bij. De hoeveelheid gegevens die schoolbesturen periodiek bij het ministerie van Onderwijs moeten aanleveren, moet tegen het licht worden gehouden, vindt de PO-Raad daarom.

Tot slot lijkt de ervaren werkdruk sterk te verschillen per school en per persoon. Ook het veld zelf kan bijdragen aan het voorkomen van onnodige bureaucratie. Den Besten: ,,We moeten als sector kijken welke regels, formats en invuloefeningen we elkaar opleggen die kinderen niet per se helpen. Die hand in eigen boezem is terecht."

Wat moet er gebeuren om de werkdruk te verminderen?

Allereerst: de bekostiging voor het primair onderwijs moet omhoog, zodat scholen kleinere klassen kunnen maken en ondersteunend personeel kunnen aanstellen.

Passend onderwijs wordt ook geregeld genoemd als oorzaak van een hoge administratieve last. Veel samenwerkingsverbanden overleggen daarom met scholen hoe doorstroom van leerlingen minder bureaucratisch kan, zonder dat essentiële informatie verloren gaat.

Schoolleiders moeten erop toezien of er geen onnodige administratie van het team wordt gevraagd. Essentieel is dat degene die iets opschrijft, weet waarom en voor wie hij dit doet. Maar ook de manier waaróp er wordt geadministreerd, behoeft aandacht.

Verder is de PO-Raad ervan overtuigd dat slimme inzet van ICT veel meer werkdruk weg kan nemen dan nu gebeurt. Het gebruiken van digitale leermiddelen scheelt leerkrachten bijvoorbeeld nakijkwerk. Dat levert tijd op die zij weer aan leerlingen kunnen besteden. Voorwaarde is wel dat digitale administratieve systemen beter op elkaar worden aangesloten. Nu moeten leraren soms meerdere keren dezelfde gegevens in andere systemen inkloppen. 

En het is aan de werkgevers om te erkennen dat er verschillen zijn tussen mensen: niet iedereen kan evenveel aan.

Vanaf 1 augustus krijgen alle scholen en besturen te maken met nieuw inspectietoezicht. De gevreesde ‘afvinklijstjes’ verdwijnen, schoolbesturen krijgen meer verantwoordelijkheid om te laten zien hoe hun scholen het doen. De PO-Raad verwacht dat dit schoolteams ook lucht geeft.

Wat doet de PO-Raad?

Werkdruk is een complex probleem dat niet met één maatregel is op te lossen. De PO-Raad zet zich daarom op verschillende manieren in om werkdruk te helpen verlagen:

  1. Door scholen te helpen bij het implementeren en slim gebruik maken van ICT.
  2. Door het stimuleren van goed HR-beleid en het gesprek op de werkvloer over werkdruk.
  3. Door onderzoek met het arbeidsmarktplatform PO hoe werkdruk op individuele scholen verminderd kan worden.
  4. Door met de vakbonden afspraken te maken in de CAO PO.
  5. Door samen met de leerkrachten van PO in Actie en de bonden het salaris en werkdruk op de politieke agenda te plaatsen.
  6. Via de Regeldrukagenda, waarin sectorbreed afspraken zijn gemaakt om diverse regels te schrappen of vereenvoudigen.
  7. Via de Werkgroep Bureaucratie, die zich bezighoudt met het terugdringen van onnodige bureaucratie binnen passend onderwijs.

Zie ook

  • Rinda den Besten in het NOS achtuurjournaal van 10 april.
  • Rinda den Besten op Radio 1: 'Leraren basisschool: werkdruk te hoog door administratieve rompslomp' (8.51 uur) 
Laatst gewijzigd: 
vrijdag 21 april 2017

Trefwoorden

  • Werkdruk
  • Administratie
  • Bureaucratie

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws
  • In de media

Gerelateerd nieuws

  • Berekening budget voor starters en schoolleiders toegevoegd aan model aanpak werkdruk 2021/2022

    22-04-2021
  • Onderwijsraad: meer focus in het werk van leraren voor minder werkdruk

    25-03-2021
  • In wat voor land willen wij werken?

    06-02-2020
  • Wetenschappelijke raad pleit voor meer grip op geld, werk en leven voor medewerkers

    20-01-2020
  • Premier Rutte en sociale partners hebben goed gesprek over problemen onderwijs

    16-10-2019

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin