Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenHoe zat het ook alweer met... de Wwz?

Hoe zat het ook alweer met... de Wwz?

01-03-2016
Werkgeverszaken

De Tweede Kamer praat woensdag met onder meer de PO-Raad over de Wet werk en zekerheid (Wwz). Hoe zat het toch ook alweer met die wet? En wat betekent die wet voor scholen en hun besturen?

Nog één keer dan, wat houdt de Wwz ook alweer in?

De Wet werk en zekerheid (Wwz) is een wet die de positie van flexwerkers op de gehele arbeidsmarkt moet versterken. Dankzij deze wet hebben zij bijvoorbeeld eerder recht op een vast contract. De Wwz is in werking getreden op 1 januari 2015. De belangrijkste wijzigingen, onder meer de ketenregeling die bepaalt dat elkaar opvolgende tijdelijke dienstverbanden op een zeker moment overgaan in een vast dienstverband, zijn ingegaan op 1 juli 2015. Deze regels gelden alleen voor het bijzonder onderwijs (en openbaar onderwijs dat deel uitmaakt van een samenwerkingsbestuur). Omdat werkgevers en werknemers in het primair onderwijs dat jaar geen nieuwe cao hadden afgesloten, mogen schoolbesturen gebruikmaken van een jaar overgangsrecht voor de ketenregeling. De datum waarop zij dus officieel met de Wwz te maken krijgen, is 1 juli 2016. 

Waarom is de Wwz een probleem voor het primair onderwijs?

De Wwz houdt geen enkele rekening met de specifieke situatie in het PO. Hier worden alle zieke leraren in principe vervangen, omdat de leerlingen niet naar huis kunnen worden gestuurd. De Wwz leidt echter tot problemen bij vervanging van zieke leraren. Dat zit zo:

Om bijvoorbeeld een zieke leraar op te kunnen vangen of een leraar die vanwege een begrafenis afwezig is, is het nodig dat scholen en hun besturen ook leraren flexibel kunnen inzetten. De 1100 schoolbesturen in het primair onderwijs (PO) moeten jaarlijks gemiddeld 340 keer een invaller regelen voor afwezige leraren. Voor een deel kan dit worden opgevangen met vaste contracten, maar voor een deel ook niet.

Het geld dat scholen krijgen om leraren van te betalen, is precies genoeg om ervoor te zorgen dat alle klassen ieder lesuur een leraar voor de klas hebben staan. Stel dat door een griepgolf veel leraren tegelijkertijd uitvallen en vervangen moeten worden, én alle vervangers een vast contract zouden krijgen. Dit betekent dat er te veel mensen in dienst zijn als de reguliere leraren weer beter zijn. Voor de extra leraren zijn dan gewoonweg niet genoeg lesuren beschikbaar. Zij krijgen dan dus salaris voor lessen die ze niet geven. Dit geld komt dan niet ten goede aan de klas. Dit geld hebben schoolbesturen bovendien niet, omdat ze, zoals gezegd, alleen worden bekostigd voor het aantal uren dat er les gegeven moet worden.

In het PO heeft 93 procent van de medewerkers al een vast contract. Álle invalkrachten ook in dienst nemen, is dus onbetaalbaar. Hier knelt de Wwz dan dus ook. Volgens de regels moeten de invalkrachten al een vast contract krijgen wanneer zij in twee jaar tijd drie keer één dag een zieke collega hebben vervangen. Het inzetten van uitzendkrachten is overigens om diezelfde reden geen optie. De loonkosten zouden daarmee 25 procent stijgen.

Daarnaast worden ook de kosten van werkloosheid hoger...

Dat klopt. In de Wwz is opgenomen dat werknemers die worden ontslagen een zogenoemde transitievergoeding krijgen. Binnen de sector PO bestaan er al voorzieningen bij ontslag. Een (ex)werknemer die recht heeft op een WW-uitkering bijvoorbeeld, krijgt daarbovenop een aanvullende, bovenwettelijke uitkering. Een transitievergoeding hier weer bij betekent voor schoolbesturen een forse stijging van de ontslagkosten.

Bieden vervangingspools geen oplossing?

Gedeeltelijk. Vervangingspools zijn binnen het PO op grote schaal ingericht (deels met vaste invalkrachten). Zij zijn ook in omvang toegenomen doordat de schoolbesturen anticiperen op de invoering van de Wwz. Maar bij bijvoorbeeld een griepgolf zoals in februari, bieden ze gewoonweg te weinig soelaas. Ook nu er veel tijdelijke opvang en onderwijs aan vluchtelingenkinderen moet worden geboden, is het van belang dat er in het PO veel extra leraren zijn om in te vallen, op tijdelijke basis.

Waarom geldt de Wwz alleen voor het bijzonder onderwijs?

De grootste delen van de Wwz gaan over de veranderingen van het Burgerlijk Wetboek. Deze onderdelen, zoals de ketenbepaling, het ontslagrecht, de aanzegplicht en de transitievergoeding, zijn vooralsnog alleen van toepassing op het bijzonder onderwijs en niet op het openbaar onderwijs.

Dit is ongewenst en brengt ook het probleem met zich mee dat er verschillen ontstaan in rechtspositie voor de werknemers. Bovendien brengt dit vervangingspools in een onmogelijke positie omdat die vaak voor zowel openbaar als bijzonder onderwijs werken.

De PO-Raad onderhandelt nu met de bonden over de cao. Hoe verhoudt de Wwz zich daartoe?

Als sociale partners daarover cao-afspraken maken, biedt de Wwz enige  - maar niet genoeg - ruimte. In een nieuwe cao PO wil de PO-Raad afspraken maken zodat het primair onderwijs op een verstandige en verantwoorde wijze kan inspelen op de veranderingen door de Wwz. Daarmee kunnen scholen niet de regels van de wet omzeilen, maar wel voldoende flexibiliteit houden. De onderhandelingen zijn op dit moment volop gaande. Zodra we meer weten, laten we dat weten.

Welke oplossingen ziet de PO-Raad voor de knelpunten van de Wwz?

De PO-Raad is van mening dat een goede werkgever moet zorgen voor zoveel mogelijk zekerheid voor zijn medewerkers. Ze staat dan ook in principe achter de uitgangspunten van de Wwz. Maar de Wwz zou meer rekening moeten houden met de situatie in het PO. Genoemde knelpunten moeten worden opgelost om te voorkomen dat schoolbesturen in de problemen komen. Dit kan niet alleen via een nieuwe cao worden geregeld. De PO-Raad dringt daarom bij de Tweede Kamer en bij de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan op meerdere maatregelen:

  • Ontheffing van ketenbepaling Wwz in het primair onderwijs voor ziektevervanging.
  • En in het bijzonder: ontheffing van de ketenbepaling Wwz in het primair onderwijs voor (tijdelijk) onderwijs aan vluchtelingenkinderen.
  • Vrijstelling van de transitievergoeding voor het primair onderwijs, omdat hier reeds voorzien is in een bovenwettelijke vergoeding bij ontslag.

Wat moet ik als schoolbestuur allemaal regelen om aan de Wwz te voldoen?

Er zijn diverse regels waar schoolbesturen zich aan moeten houden. De PO-Raad heeft deze regels voor u op een rij gezet. Een overzicht vindt u hier.

Bestanden bij dit nieuwsitem: 

  • Positionpaper PO-Raad Wwz
    Pdf
    265.31 KB
    02-03-2016
Laatst gewijzigd: 
woensdag 23 maart 2016

Links bij dit nieuwsitem

  • Meer informatie over de Wet werk en zekerheid (Wwz)

Trefwoorden

  • Wwz
  • Wet werk en zekerheid

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Highlights

De Wet werk en zekerheid

12-06-2017

Scholen zoeken steeds vaker invallers via uitzendbureaus

16-05-2017

Gerechtshoven geven uitsluitsel over het overgangsrecht ketenregeling

18-04-2017

Wet werk en zekerheid maakt tekort aan vervangers nijpender

09-03-2016

Kamer wil snel oplossingen voor problemen Wwz in primair onderwijs

04-03-2016

Minister Asscher is bereid Wwz voor primair onderwijs aan te passen

02-07-2015

Simone Walvisch over de Wwz: ,,Er is helemaal niet gedacht aan de overheidssectoren''

02-07-2015

Belangrijke regelingen Wet werk en zekerheid in werking getreden

05-03-2015

Handreiking voor vervangingsbeleid gepubliceerd

30-10-2014

Ouders opgeroepen in actie te komen tegen Wwz

11-06-2014

Eerste Kamer stemt in met Wet werk en zekerheid

02-06-2014

PO-Raad en VO-raad uiten zorgen over Wet werk en zekerheid aan Eerste Kamer

19-05-2014

Leden sturen brandbrief over Wet werk en zekerheid

12-05-2014

Voorbeeldbrief voor leden aan Asscher over de Wwz

12-05-2014

Zorgt nieuwe wet werk en zekerheid voor klassen zonder leraar? PO-Raad luidt noodklok

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin