Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenICT in het onderwijs: ‘Met kleine stapjes meters maken’

ICT in het onderwijs: ‘Met kleine stapjes meters maken’

23-04-2015
ICT in het onderwijs

Accept video cookies to view video.

Een nieuwsgierige school is een innovatieve school, zegt Jeff Gaspersz, hoogleraar Innovatie aan de Nyenrode Business Universiteit. Wie het onderwijs wil blijven ontwikkelen, wie leerlingen steeds wil blijven voorbereiden op de wereld van morgen, wie daartoe op de juiste manier ICT in het onderwijs wil inzetten, moet vragen stellen. ,,En niet blijven hangen in oude ideeën.’’

‘Koedenken’ noemt Gaspersz dat laatste. Genoemd naar een plaatje met een ogenschijnlijk abstracte tekening waarin talloze figuren te herkennen zijn. Maar wie één lijntje tekent, ziet erin een koe en kan aan niets anders meer denken.

Koedenken dus, slaat de creativiteit dood, betoogt Gaspersz. En dat belemmert het zien van de kansen die ICT het onderwijs biedt. Daarom is zijn advies: ,,Blijf vragen stellen, denk vanuit de kansen, vraag je leraren iedere maand wat zij hebben geleerd wat van waarde kan zijn voor het héle schoolteam.’’ Alleen dan komt het onderwijs echt verder.

Jeff GasperszJeff Gaspersz. Foto: Tessa van Zadelhoff (@Warempel)

Beter en Slimmer leren met ICT

Gaspersz is een van de sprekers op de conferentie Beter en Slimmer leren met ICT. Door de PO-Raad en Kennisnet georganiseerd op 22 april, in De Fabrique in Utrecht. De conferentie, waar zo’n 250 schoolbestuurders, ICT-coördinatoren, schooldirecteuren en andere geïnteresseerden op zijn afgekomen, is tevens de aftrap van het gelijknamige project. De PO-Raad en Kennisnet willen daarmee scholen en hun besturen, die er nog vaak mee worstelen, verder helpen met de inzet van ICT bij het geven van onderwijs.

Het belang daarvan benadrukt staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) even eerder. ,,ICT maakt veel mogelijk in het onderwijs. Gepersonaliseerd leren, leraren kunnen de ontwikkeling van leerlingen beter volgen en het kan het behapbaar en uitdagend lesgeven aan leerlingen op álle niveaus makkelijker maken.’’

De belangrijkste vraag waar we voor staan, vervolgt hij, is hoe ICT toe te passen zodat het geen doel is maar een middel om de les didactisch sterker te maken. ,,De truc is van ICT niet weer een dingetje apart te maken, maar ICT te integreren in andere ‘vakken’.’’

staatssecretaris Dekker ICT conferentieStaatssecretaris Sander Dekker. Foto: Mark Holmwood (@Holmwoods)

De leraar brengt kwaliteit

Het moet een door onderwijs en niet door technologie gedreven verandering zijn die in het belang is van de leerling, beaamt Simone Walvisch, vicevoorzitter van de PO-Raad. ,,Maar ICT is geen heilige graal. De relatie tussen leraar en leerling blijft de kern van het leren. En voor het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs, moet een schoolbestuur zorgen dat de kwaliteitscyclus rond is.’’ Ofwel  herhaaldelijk goed bekijken wat in je onderwijs niet goed (genoeg) gaat en die punten steeds weer verbeteren.
,,Ik geloof in kleine acties, niet in grote strategieën, vertelde Gaspersz. In dingen die je mórgen al kunt doen.

Versnellingsvragen

De deelnemers aan de conferentie tonen zich enthousiast over de inspirerende speeches. Ze reageren instemmend wanneer halverwege de ochtend Kennisnet bekend maakt met welke vier zogenoemde versnellingsvragen van schoolbesturen ze met de PO-Raad aan de slag gaat. Dit zijn door schoolbesturen breed gedragen vragen die hen in de weg staan door te pakken met het inzetten van ICT.

Droomschool en privacy

De zaal gaat vervolgens uiteen naar diverse parallelsessies of in gesprek met deskundigen. In een van de sessies horen ze hoe je leerlingen, leraren en ouders kunt betrekken bij het nadenken over de toekomst van je eigen school. Hoe ziet die school eruit volgens leerlingen en leraren?
Hoe een school kan zorgen voor voldoende digitaal leermateriaal, lezen ze in de net gepubliceerde brochure Passend en flexibel digitaal leermateriaal voor elke leerling.

In een andere bijeenkomst leren de deelnemers over het maken van implementatieplannen. Of hoe je de op een verantwoordelijke manier met privacy kunt omgaan en leerlinggegevens kunt borgen. Het is van groot belang dat dit gebeurt, is de overtuiging van de deelnemers, maar het is niet makkelijk dit te organiseren. Want gezien alle digitale ontwikkelingen zijn gemaakte afspraken vast al snel weer achterhaald.

Goodpracticesmarkt

Op de goodpracticesmarkt gaan de bezoekers in gesprek met een negental leerkrachten en directeuren die hun good practices op het gebied van ICT-implementatie willen delen met collega’s. Vol enthousiasme vertellen de experts wat er gebeurt in hun scholen. Welke keuzes zij maken om beter en slimmer leren mogelijk te maken, hoe je financiële ruimte vindt en leraren in positie brengt. Ook geven ze tips hoe je ouders kunt betrekken, hoe je kunt samenwerken met partners in de regio en de koppeling aan onderzoek maakt.

Coderen

De dag eindigt met een waarschuwing van Remco Pijpers, deskundige op het gebied van jeugd en digitale media, voor de druk van de industrie en bedrijven om kinderen te leren coderen en die vaardigheid te laten opnemen in het nieuwe onderwijscurriculum. ,,Is dat goed voor het de leerling, of goed voor het belang van de bedrijven? Er is een tegengeluid nodig, tegen deze krachtige lobby, is zijn pleidooi. ,,Laat het hoofd niet te veel hangen naar belangen buiten school.’’

Laatst gewijzigd: 
maandag 11 mei 2015

Links bij dit nieuwsitem

  • PO-Raad aan de slag met eerste vier ICT dilemma's
  • Brochure passend en flexibel digitaal leermateriaal voor elke leerling
  • Presentaties conferentie Beter en slimmer leren met ICT teruglezen

Trefwoorden

  • Conferentie
  • Beter en slimmer leren met ICT
  • Versnellingsvragen
  • ICT in het onderwijs
  • Leren met ICT

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Technologie in het onderwijs: een waarde(n)vol gesprek

    08-10-2019
  • Zet ICT in om het onderwijs te verbeteren

    02-07-2019
  • Eerste horde genomen op weg naar goedkopere digitale leermiddelen

    02-10-2018
  • ICT in de klas? Prestaties beter met leerling en leraar samen aan het stuur

    17-05-2018
  • Laatste kans: dien uw ICT-innovatievraag in vóór 16 mei

    08-05-2018

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin