Inspirerende lessen op website bij schoolbestuur OOADA

In twee als eenvoudige studio’s ingerichte klaslokalen nemen leraren van het Amsterdamse bestuur OOADA hun zelfbedachte lessen op. Op de bijbehorende website staan al ruim 80 lessen. Deze worden veel bekeken: door de eigen leraren, leerlingen en ouders, maar ook door mensen elders in Nederland.  De 750 medewerkers van Openbaar Onderwijs aan de Amstel (OOADA) waren al gewend om te communiceren via internet. “Ons platform OOADA Move werd vóór de coronacrisis al druk gebruikt voor de uitwisseling van kennis en trainingen, maar ook voor bijvoorbeeld pubquizzes of het regelen van een schoolruil”, vertelt bestuursvoorzitter Herbert de Bruijne.

In het weekend voordat de scholen dichtgingen bedacht een medewerker die heel actief is op OOADA Move, dat het mooi Herbert de Bruijnezou zijn om de leerlingen via een dergelijk platform toegang te geven tot leuke lessen. Zo zouden collega’s elkaar bovendien kunnen inspireren bij hun afstandsonderwijs.
 

Steeds meer animo

Het bestuur liet een bedrijfje twee lokalen inrichten als provisorische studio’s. De bovenschoolse medewerker ICT en een medewerker van het bestuursbureau met het nieuwe leren en communicatie in portefeuille zijn de trekkers. Een collega die ooit voor de KRO werkte, begeleidt de productie. Er kwam een vaste introductie waarmee elk filmpje begint: een vlotte montage op muziek waarbij je diverse scholen voorbij ziet komen. Al snel meldden zich de eerste leraren. Toen hun collega’s de enthousiaste reacties onder die online lessen zagen, groeide het animo om mee te doen.

Meekijken

Op de woensdag nadat de scholen dichtgingen, was de website ooadaklaslokaal.nl in de lucht. Inmiddels staan er voor rekenen, taal, geschiedenis, biologie en andere vakken verschillende lessen op het platform. “Er zitten heel veel leuke dingen tussen”, zegt De Bruijne. “Niet alles is even briljant en vernieuwend; er zitten ook meer traditionele lessen tussen. Maar het is mooi dat mensen zeggen: kijk maar eens mee.” Ook voor ouders zijn er handvatten: zij krijgen ‘tips en tops’ voor thuisonderwijs en handreikingen voor lessen Engels en Spaans. Er komen reacties binnen van gezinnen en schoolbesturen uit heel Nederland.

Inmiddels is er een interactieve tool ingebouwd, zodat leerlingen kunnen reageren. Een laptop in de studio toont wat er in beeld komt in de huiskamer. Op een tweede laptop komen de vragen en opmerkingen van chattende leerlingen binnen. Leerlingen vinden het fijn om te kunnen reageren. Ze sturen ook foto’s van hun eigen tekeningen in.

Open platform

De Bruijne is blij verrast over hoe zijn leraren omgaan met de nieuwe situatie. “Veel mensen verzorgen het afstandsonderwijs vanuit huis, maar sommigen doen het vanuit hun eigen lokaal. Ik zie dat ze daar een behoorlijk deel van de dag mee bezig zijn. Ze hebben dit veel sneller geleerd dan ik van tevoren had gedacht.” Dat zoveel mensen een extra stap zetten en een les laten opnemen voor OOADA klaslokaal, waardeert hij ook zeer. “Doe dat maar eens, met een camera voor je neus, in de wetenschap dat heel veel mensen naar je gaan kijken. Dit is een open platform; iedereen kan het bekijken. Ik heb zelf ook een les gegeven voor de camera en kan je vertellen dat dat echt wennen is.” Het is reuze handig dat alle OOADA-scholen hetzelfde systeem gebruiken, Google Classroom. Ze overleggen onderling via Google Meet. “De instructies die we plaatsen op OOADA Move, zijn dus voor iedereen bruikbaar.”

Straks misschien een goede mix van live en online lessen

Zorgen

Volgens de bestuurder worden alle leerlingen met afstandsonderwijs bereikt. “Dat houden we nauwgezet bij. Maar er zijn heus kinderen over wie we ons zorgen maken: degenen die te weinig inloggen. In dat geval benadert de leraar de ouders. Desnoods gaat die langs huis voor een gesprekje op afstand aan de deur. Indien nodig komt er vanuit de gemeente een ouder-kindadviseur of een leerplichtambtenaar aan te pas.”

Goede mix

Gewoon onderwijs met interactie zonder de tussenkomst van apparatuur is natuurlijk het beste, zegt De Bruijne. Maar deze periode heeft ook dingen gebracht die zijn mensen waarschijnlijk zullen blijven inzetten wanneer de scholen weer draaien. “We hebben gemerkt dat je instructies en verwerkingsactiviteiten heel goed kunt aanbieden via een centraal platform. Samen met live onderwijs kun je zorgen voor een goede mix. We weten nu ook dat mensen zich niet altijd in allerlei bochten hoeven te wringen om bij  een overleg te zijn. Het kan misschien ook digitaal.” En hij vermoedt dat ook ouders anders naar onderwijs zijn gaan kijken. “Nu zij hebben gezien hoe kinderen aan het leren zijn, realiseren zij zich denk ik meer dat instructie geven een echt vak is.”

OOADA Klaslokaal
Laatst gewijzigd: 
maandag 4 mei 2020

Nieuwscategorieën