Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenInteresse in ICT en onderwijs? Volg deze negen besturen online

Interesse in ICT en onderwijs? Volg deze negen besturen online

09-07-2018
ICT in het onderwijs

Hoe kun je ICT optimaal inzetten bij gepersonaliseerd leren? Op welke manier bevorder je de deskundigheid van leraren op het gebied van digitale geletterdheid? Leven dit soort vragen ook bij u? Volg dan deze negen scholen online. Zij zijn - ieder op een eigen manier - bezig met de toepassing van ICT in hun onderwijs en zij delen dit jaar hun ervaringen en leermomenten via de nieuwe website: www.slimmerlerenmetict.nl.

In 2018 volgt het programma Slimmer leren met ICT negen verschillende scholen en besturen online: groot en klein, al heel ver met ICT of net begonnen. Ze hebben ieder een aparte pagina op www.slimmerlerenmetict.nl, onder de rubriek ‘Praktijkvoorbeelden’. Met interessante artikelen over hun ICT-vraagstuk, hun wensen en doelstellingen voor 2018 en verhalen uit de praktijk. In woord en in beeld. Samengevat in een kleurrijke verzamelplaat die de startsituatie van eind 2017/begin 2018 weergeeft, gemaakt door tekenaar Hjalmar Haagsman.

Steeds updates

De negen praktijkvoorbeelden staan al een paar maanden online en ook de komende tijd geven de betrokken scholen en besturen regelmatig een update. Er komen nieuwe artikelen, interviews en tips bij. Neem dus regelmatig een kijkje. Door op de rode ‘volgknop’ van de pagina van de school/bestuur te drukken krijgt u updates automatisch in uw mail.

Zoals…

Een van de deelnemers is de Prinses Ireneschool uit Krimpen a/d Lek. Sinds dit schooljaar heeft ieder kind vanaf groep vier bijvoorbeeld een Chromebook en in de kleuterklassen wordt gewerkt met iPads. Directeur Netty Breedveld: ,,We zoeken altijd de balans en staan voor bewust schermgebruik. Hoe kan het de kinderen helpen? Wij denken dat de inzet van ICT een mooie manier is om ons speerpunt ‘gepersonaliseerd leren’ te ondersteunen.”

En...

Nog een voorbeeld is Onderwijsgroep Buitengewoon. Na een periode van inspiratiesessies met een lage opkomst, vond Team ICT van de Onderwijsgroep dat het anders moest. Maar hoe? Het antwoord was een ICT-conferentie voor alle medewerkers. Beleidsmedewerker ICT Pascal Marcelis: “De conferentie was een succes omdat we van te voren expliciet via een online enquête hadden geïnventariseerd waar de grootste behoeften lagen. Vraag en aanbod hebben we dus bij elkaar gebracht.” Waarom doen ze eigenlijk mee aan het monitoring project? “Via dit project komen we in aanraking met andere schoolbesturen die ook stappen zetten op het gebied van ICT. Dit is een mooie kans om hen te leren kennen en van elkaar te leren. Ook laten wij zo zien wat wij als schoolbestuur doen op dit vlak.”

De negen scholen/besturen en hun ICT-vraagstukken

School/bestuur Vraagstuk
Onderwijsgroep Buitengewoon Hoe kunnen we de deskundigheid van leraren op het gebied van ICT-geletterdheid bevorderen?
 
Trinamiek Hoe kan technologie bijdragen aan boeiend onderwijs voor leerlingen?
 
De van Oldenbarneveltschool Hoe kunnen we verder vorm en inhoud geven aan de inzet van technologie om het leren te versterken?
 
‘t Blokhuus Hoe draagt de investering van 70 iPads bij aan de onderwijskwaliteit en wat betekent dit voor de werkdruk bij leraren?
 
Prinses Ireneschool Hoe kunnen we de ICT optimaal inzetten bij het gepersonaliseerd leren (en het Wanita-onderwijs)?
 
Dynamiek Scholengroep Hoe maken we de omslag naar onderwijs meer vanuit de talenten en mogelijkheden van kinderen en welke rol speelt ICT hierin?
 
El Wahda Hoe richten we onze IT- en leeromgeving optimaal in en hoe zorgen we ervoor dat minimaal één groep voor eind 2018 werkt met devices?
 
SPO WIJ de Venen Hoe kunnen we media & ICT inzetten om meer maatwerk mogelijk te maken?
 
Katholiek Onderwijs Enschede Hoe gaan we allemaal werken in de Cloud en zorgen we voor een nog intensiever gebruik van mobiele devices?

 

 

 

 

 

 



































Doe er uw voordeel mee

We hoeven niet allemaal zelf opnieuw het wiel uit te vinden, dat is het idee achter deze praktijkvoorbeelden. Daarom delen deze scholen graag hun ervaringen. Volgt u ze met ons mee?

Meer over Slimmer leren met ICT

Het programma Slimmer leren met ICT zet zich in voor de toepassing van ICT in het onderwijs, om meer maatwerk te realiseren en de onderwijskwaliteit te verhogen. Dat gebeurt op verschillende manieren. Zo ondersteunen de PO-Raad en Kennisnet scholen en hun besturen bijvoorbeeld bij het vormen van een visie op onderwijs en ICT en bieden zij hulp bij innovatieve vraagstukken in de vorm van versnellingsvragen. Daarnaast zijn er vele andere ondersteuningsmogelijkheden, zoals online handreikingen, een leergang over veranderen, maandelijkse KICK bijeenkomsten en een gespecialiseerde helpdesk.

 

Laatst gewijzigd: 
vrijdag 3 augustus 2018

Trefwoorden

  • Slimmer leren met ICT

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Zet ICT in om het onderwijs te verbeteren

    02-07-2019
  • Bewustwording over Informatiebeveiliging en Privacy in de school vergroten? Maak gebruik van de IBP-puzzelstukken

    10-10-2018
  • Doorbraakproject afgerond; extra support voor onderwijs met ICT ook dit jaar nog

    07-02-2018
  • Dat wat je traint, ontwikkelt zich

    31-08-2017
  • Op de verlanglijst voor het po: Onderwijs op maat met ICT

    15-03-2017

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin