Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & Achtergronden‘Investeren in achterstanden vooral op jonge leeftijd effectief’

‘Investeren in achterstanden vooral op jonge leeftijd effectief’

02-05-2017
School, kind & omgeving

Begin vroeg met preventie van achterstanden, investeren is vooral op jonge leeftijd effectief. Dat schrijft het Ministerie van Financiën in het rapport ‘Onderwijsachterstandenbeleid: Een duwtje in de rug?’ dat vorige week verscheen. Het onderwijsachterstandenbudget is de afgelopen jaren afgenomen, zonder dat het aantal kinderen met achterstanden op school kleiner lijkt te worden, schrijven de onderzoekers. De PO-Raad herkent zich in deze conclusie van het rapport.

Het huidige budget is onvoldoende om alle achterstanden weg te werken, zo blijkt uit het rapport: ‘Bij het huidige dalende budget is het nodig om te focussen en te kiezen op welke doelstellingen binnen het OAB wordt ingezet.’ Doordat het beleid versnipperd is, is het moeilijk om inzicht te krijgen in de effectiviteit van de afzonderlijke interventies uit het beleid.

Budget daalt, kansenongelijkheid neemt toe

De uitkomsten van dit onderzoek bevestigen grotendeels wat de PO-Raad al langer bepleit: door het weglekken van geld als gevolg van een verkeerde definitie van onderwijsachterstanden, verdampt ook het effect. PO-Raad voorzitter Rinda den Besten: ,,De afgelopen jaren verloor het primair onderwijs al 150 miljoen euro en die bezuinigingen gaan ieder jaar door. Dat gaat ten koste van kinderen. Vorig jaar constateerde de Inspectie van het Onderwijs niet voor niets dat de kansenongelijkheid in Nederland verder toeneemt.”

In grote gemeenten wel degelijk effect aangetoond

Toch slaagden de grote gemeenten de afgelopen jaren er wel degelijk in om het lot voor veel kansarme kinderen te keren. Dat bleek onlangs nog uit onderzoek van de Inspectie in de grote gemeenten. Hoe zit dat? Die gemeenten hebben vanwege extra subsidie relatief weinig last gehad van het weglekken van achterstandsmiddelen, waardoor het onderwijsachterstandenbeleid daar, in tegenstelling tot de rest van het land, wél de kans heeft gehad zijn vruchten af te werpen. Scholen en gemeenten hebben hier bijvoorbeeld geïnvesteerd in voor- en vroegschoolse educatie (vve), extra personeel, weekend- en zomerscholen. Dit onderzoek van de Inspectie laat volgens de PO-Raad zien dat investeren in onderwijsachterstandenbeleid loont.

Investeer consequent in dezelfde doelgroep

Volgens de onderzoekers van het rapport van het Ministerie van Financiën is duidelijk dat de verdeelsystematiek op dit moment niet goed aansluit bij de doelgroep. Bovendien verschilt het OAB per gemeente en per sector. Voorschool, primair onderwijs en voortgezet onderwijs bereiken daardoor ieder een andere doelgroep, terwijl de achtergrondkenmerken die kinderen kwetsbaar maken voor het oplopen van achterstanden, meestal stabiel blijven gedurende hun hele jeugd.

Werk aan professionalisering

De kans dat interventies effectief zijn is volgens de onderzoekers het grootst wanneer schoolleiders, bestuurders en docenten goed onderlegd zijn in wat onderwijsachterstanden inhouden, wat de oorzaken zijn en wat effectieve interventies zijn. Het Nederlands Jeugd Instituut deelt deze kennis op haar website.

En het budget?

‘Schoolbesturen en gemeenten moeten bekostigd blijven op basis van het aantal kinderen met een risico op onderwijsachterstanden,’ schrijven de onderzoekers. ,,Daarmee zeggen ze dus eigenlijk dat het weggelekte geld moet worden aangevuld. De werkelijke achterstanden van kinderen zijn namelijk niet afgenomen”, aldus Rinda den Besten. Volgens wetenschappers loopt zeker twintig procent van de kinderen in Nederland risico op een achterstand als gevolg van de omgeving waarin ze opgroeien. Toch wordt in het rapport geen scenario uitgewerkt waarin de bezuiniging van de afgelopen jaren ongedaan wordt gemaakt. ,,Zorgwekkend,” vindt den Besten.

School kan het niet alleen

Wat het onderzoek tot slot ook bevestigt: de school kan het niet alleen. De PO-Raad trok de afgelopen periode dan ook al vaak aan de bel bij de politiek vanwege de maatschappelijke en administratieve druk op de school die alleen maar groter lijkt te worden, zonder dat daar voldoende middelen tegenover staan. Méér verantwoording (zoals de onderzoekers voorstellen) om de besteding van onderwijsachterstandsmiddelen beter te kunnen monitoren, is dan ook niet de oplossing voor dit probleem, stelt de PO-Raad.

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 8 augustus 2017

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Highlights

Achterstandsmiddelen

20-02-2019

Nieuw achterstandenbeleid financiële strop voor asielzoekersscholen

28-01-2019

Het nieuwe onderwijsachterstandenbeleid – een reconstructie

15-02-2018

Terugvordering onderwijsachterstandsgeld bewijst zwakte systeem

31-01-2018

Nieuw achterstandenbeleid brengt kansarme leerling nog verder in problemen

13-09-2017

Zorgen in Tweede Kamer over bezuinigingen onderwijsachterstanden

31-05-2017

Verdwijntruc achterstandsgeld wegens 'succes' verlengd door OCW

14-04-2017

Onderwijsachterstandenbeleid controversieel verklaard, bezuiniging gaat door

07-02-2017

PO-Raad in Trouw: Repareer lek in onderwijsachterstandenbeleid

09-07-2015

Kritiek op achterstandsmiddelenbeleid zwelt aan

17-04-2015

Kansarme kinderen in grote steden dupe van kabinetsplannen

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin