Je persoonlijke 21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen? Gebruik de toolkit!

Een tool om onderwijs te ontwerpen waarmee leerlingen hun 21e eeuwse vaardigheden inzetten terwijl leraren tijdens het ontwerpproces zelf hun 21e eeuwse vaardigheden ontwikkelen, dat is het resultaat uit de versnellingsvraag van WereldKidz. Alle scholen kunnen hier vanaf nu kosteloos gebruik van maken.

Design Thinking?
Eerst een korte toelichting over het begrip Design Thinking. Dit is een ontwerpmethodiek waarmee je op een praktische en creatieve manier een product of dienst ontwikkelt. Het is een bestaande werkwijze die tot voor kort nog niet geschikt was voor toepassing in het onderwijs. Vanuit deze versnellingsvraag is de methodiek zo aangepast dat scholen er eigentijds onderwijs mee kunnen ontwerpen en leraren reflecteren op de inzet van hun eigen 21e eeuwse vaardigheden. Dit heeft geresulteerd in de Design Thinking toolkit voor schoolteams.

Samen met het team
Het proces van Design Thinking kun je niet in je eentje doorlopen. Hier is een team van leraren voor nodig en nog belangrijker, een begeleider die het proces in goede banen leidt. Belangrijk onderdeel van de toolkit is dan ook een uitgebreide handleiding voor de procesbegeleider. Deze handleiding beschrijft alle fases in het proces, inclusief de benodigdheden, tijdsinvestering, moeilijkheidsgraad en welke 21e eeuwse vaardigheden er tijdens die fase benut worden.


Samen creëren en reflecteren
Reflectie en co-creatie zijn essentieel onderdeel van de Design Thinking toolkit. Zo reflecteren de leraren tijdens iedere fase op hun eigen 21e eeuwse vaardigheden, en ook de leerlingen spelen een onmisbare rol. Vast onderdeel van het proces is om het ontwikkelde onderwijs in de klas te toetsen. Een belangrijk moment om de ervaring van leerlingen te zien, te horen en te voelen. Begrijpen ze wat er gemaakt is? Wat kan er beter? Hebben ze zelf nog ideeën? De gegeven feedback wordt vervolgens weer meegenomen om opnieuw het proces van ontwikkelen en feedback verzamelen te doorlopen.

Zelf aan de slag met Design Thinking?
Lotteke de Kruijff, directeur Onderwijs bij WereldKidz wil scholen die met Design Thinking willen starten de volgende tips meegeven: ,,Wil je dit succesvol in de school toepassen dan is het van belang om het design thinking proces meerdere keren te doorlopen. Door het een keer uit te proberen en er vervolgens niets meer mee te doen bereik je niet het beoogde effect, namelijk: het ontwikkelen van de persoonlijke 21e eeuwse vaardigheden bij leraren.” Ook benadrukt De Kruijff het belang van de procesbegeleider. ,,De procesbegeleider heeft een cruciale rol bij Design Thinking, het is daarom ook belangrijk om deze rol te erkennen, en als je het echt goed wil aanpakken zul je de procesbegeleider moeten trainen.”   

De Kruijff kijkt tevreden op het proces: ,,Met onze vraag hoopten we antwoord te krijgen op welke competenties leraren nodig hebben om kinderen te begeleiden bij de ontwikkeling van hun 21e eeuwse vaardigheden? Dit complexe vraagstuk leverde een interessante zoektocht op. Zo ontdekten we dat dat leraren zelf 21e eeuws onderwijs moeten ontwerpen waardoor ze tegelijkertijd aan hun persoonlijke professionalisering werken. Dit is geen makkelijk antwoord maar een kwestie van doen: met elkaar aan de slag gaan om zo samen te ontdekken, uit te proberen, te toetsen en te verbeteren. Zo ontwikkel je gaandeweg je eigen 21e eeuwse vaardigheden. En dit proces komt mooi samen in de Design Thinking methodiek.” 

Benieuwd naar de ervaringen tot nu toe?
Directeur, schoolleider en leraren delen hun ervaringen in het onderstaande filmpje.


Meer weten over het proces? Lees het interview met WereldKidz

Meer weten over versnellingsvragen?

De Design Thinking Toolkit
Benieuwd naar de toolkit Onderwijs ontwerpen met Design Thinking? Deze is vrij toegankelijk via de volgende link. Open de Design Thinking Toolkit

Wetenschappelijke onderbouwing van 21e-eeuwse vaardigheden
De Open Universiteit heeft onderzoek gedaan naar de wetenschappelijke onderbouwing van 21e eeuwse vaardigheden. De resultaten zijn te vinden in het rapport '21e-eeuwse vaardigheden: achtergronden en onderwijsimplicaties in zeventien vragen en antwoorden', die u via deze link kunt downloaden.

 

 

Laatst gewijzigd: 
maandag 13 november 2017