Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenKabinet wil signaleringswaardes voor te hoge reserves

Kabinet wil signaleringswaardes voor te hoge reserves

26-06-2019
Financiën

Het kabinet gaat met hulp van de Inspectie van het Onderwijs signaleringswaardes opstellen voor reserves van schoolbesturen, van primair tot hoger onderwijs. Dit moet ervoor zorgen dat eerder inzichtelijk wordt wanneer zij onnodig hoge reserves aanhouden. Dat maakten ministers van Onderwijs Ingrid van Engelshoven en Arie Slob onlangs bekend in een brief aan de Tweede Kamer. 

De reserves in het primair onderwijs groeien en volgens de bewindslieden komt dit vooral omdat schoolbesturen voorzichtig zijn met geld uitgeven. Zij zouden hun ‘baten structureel onderschatten’. Onzekerheid over de ontwikkeling van de bekostiging zorgt voor voorzichtigheid bij zowel schoolbesturen, medezeggenschapsraden en Raden van Toezicht, ziet ook de PO-Raad. Schoolbesturen horen vaak pas gaandeweg het jaar op hoeveel bekostiging zij exact kunnen rekenen, soms zelfs pas als het jaar al voorbij is. Dat maakt het begroten, voor zowel de korte als langere termijn, erg lastig.

De PO-Raad vindt daarom dat het kabinet schoolbesturen meer inzicht moet geven in hun bekostiging voor de komende jaren. Pas wanneer zij weten hoeveel geld zij te besteden hebben, kunnen besturen echt passend begroten. In december beloofde minister Slob hiernaar onderzoek te zullen doen.

Maatregelen en acties

De PO-Raad onderschrijft het uitgangspunt van het kabinet dat zoveel mogelijk geld aan leerlingen moet worden besteed. Om dit te verbeteren, heeft de sector de afgelopen maanden een scala aan maatregelen genomen en acties in gang gezet:

  • De PO-Raad heeft op het eerste gezicht rijke schoolbesturen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs hierop aangesproken.
  • Daarnaast werkt de sector aan een betere verantwoording over uitgaves, zowel via jaarverslagen (verticale verantwoording) als in gesprekken met ouders en andere belanghebbenden rondom de school (horizontale verantwoording).
  • Om meer inzicht te geven in de financiën van samenwerkingsverbanden, wordt een speciaal openbaar dashboard passend onderwijs ontwikkeld.
  • Met haar leden werkt de PO-Raad verder aan een webomgeving met daarin eenduidige informatie over het primair onderwijs. Er zijn nu weliswaar veel data beschikbaar, maar deze cijfers zijn erg versnipperd te vinden en vaak niet ondubbelzinnig.

Maatwerk

De PO-Raad verkent daarnaast de mogelijkheden voor een zogenoemde sectorale benchmark. Met zo’n benchmark kunnen schoolbesturen hun uitgaven en reserves vergelijken met andere besturen en in perspectief zetten. Op die manier kunnen ze van elkaar leren. Bovendien biedt de benchmark belangrijke input voor het gesprek dat schoolbesturen met hun omgeving voeren over hun besteding van onderwijsgeld.
De signaleringswaarden voor reserves die de ministers willen ontwikkelen, kunnen een plek krijgen in de benchmark. De PO-Raad vindt het daarbij belangrijk dat in die waardes rekening wordt gehouden met de lokale omstandigheden van een bestuur. Wat voor de één een té hoge reserve is, is voor een ander een goede of juist te lage reserve. Het aantal scholen en hun omvang, hun locatie, de hoeveelheid personeel, welk type onderwijs wordt aangeboden, hoe oud lesmateriaal is en hoe oud de schoolgebouwen zijn et cetera: het zijn allemaal factoren die mede bepalen hoeveel reserve een schoolbestuur moet aanhouden. De cijfers die het kabinet in de bijlage van de brief presenteert, houden hier geen rekening mee.

De PO-Raad zal de ontwikkeling van de signaleringswaarden, samen met de VO-raad, nauwgezet volgen en bespreken met haar leden in de Expertgroep Bekostiging.

Vereenvoudiging bekostiging

In overleg met de PO-Raad deed minister Slob eerder dit jaar een voorstel om de bekostiging te vereenvoudigen zodat deze inzichtelijker en voorspelbaarder wordt. Nu is de bekostiging nog complex en gestoeld op zo’n vijftig verschillende parameters. Dit versimpelen, draagt indirect ook bij aan minder reserves. Het voorstel wordt momenteel uitgewerkt in een wet.

 

Laatst gewijzigd: 
vrijdag 28 juni 2019

Trefwoorden

  • Reserves
  • Lumpsum
  • Vereenvoudiging bekostiging
  • Toereikendheid bekostiging

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Plan van gezamenlijke samenwerkingsverbanden door minister goedgekeurd

    15-02-2021
  • Sectorplan afbouw bovenmatige reserves samenwerkingsverbanden naar minister Slob

    01-02-2021
  • Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging primair onderwijs

    28-01-2021
  • Gevolgen van wegvallen jaarlijkse vordering op OCW

    21-01-2021
  • Plan afbouwen bovenmatige reserves samenwerkingsverbanden

    15-01-2021

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin