Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenKamer wil uw mening over lumpsumsystematiek

Kamer wil uw mening over lumpsumsystematiek

10-10-2017
Financiën

De Tweede Kamer wil weten of en zo ja hoe de bekostigingssystematiek van het primair en voortgezet onderwijs beter kan. Ze vraagt het onderwijsveld daarom hoe zij hierover denkt en reacties in te sturen. De PO-Raad roept haar leden op hieraan gehoor te geven.

Het primair onderwijs kent sinds 2006 de zogenoemde lumpsumfinanciering. Schoolbesturen hoefden daardoor niet meer met bonnetjes bij het ministerie van Onderwijs aan te kloppen, maar krijgen één bedrag voor personele kosten en vaste lasten. Ze kunnen dat geld naar eigen inzicht besteden waardoor ze kunnen inspelen op lokale omstandigheden. ‘Tegelijkertijd wil de overheid wel sturing en verantwoording over de beleidsdoelen houden ‘en wil de Tweede Kamer de minister kunnen controleren. Dit levert een spanningsveld op’, schrijft de Kamercommissie Onderwijs op de website van de Tweede Kamer.

De PO-Raad herkent die spanning. Ze vindt dat de huidige lumpsumfinanciering past bij de manier waarop in Nederland het onderwijs is georganiseerd en een belangrijke bijdrage levert aan de kwaliteit van ons onderwijs. Om goed in te kunnen spelen op lokale omstandigheden en overal goed onderwijs te kunnen organiseren, is het belangrijk dat scholen en hun besturen op lokaal niveau keuzes kunnen maken en dat zij zich hierover verantwoorden. Het is aan de overheid om toezicht te houden op de kwaliteit van het onderwijs. Het schoolbestuur stelt de kaders waarbinnen de onderwijsprofessionals werken.

Checks and balances in balans

In een studie naar verantwoording door gemeenten, stelde de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur dat de vorm van verantwoorden recht moet doen aan de (nieuwe, andere) manier van werken terwijl tegelijkertijd op een verantwoorde manier rekenschap wordt afgelegd over dit handelen. Dat geldt ook voor het onderwijs, vindt de PO-Raad. Elke euro die schoolbesturen ontvangen, gaat naar het onderwijs. Maar met de huidige bekostigingssystematiek is het niet reëel van ieder bestuur te verlangen dat het tot op detail-niveau verantwoordt welk deel van het budget naar personeel, onderhoud van het gebouw, naar lesboeken, software, schoonmaak etcetera gaat. Dit strookt ook niet met de vrijheid van onderwijs. Bovendien is het niet noodzakelijk omdat schoolbesturen streng worden gecontroleerd door de Inspectie van het Onderwijs. 

De checks en balances moeten met elkaar in balans zijn, vindt de PO-Raad. Dat vraagt van de overheid een consequent en passend beleid voor verantwoording. Van schoolbesturen vraagt het dat zij hun uiterste best doen om binnen dat beleid maximaal transparant te zijn. Hierin is altijd ruimte voor verbetering. Zo is het van belang dat schoolbesturen hun jaarverslagen online publiceren. De PO-Raad spreekt haar leden hierop aan als zij dat niet doen.

De PO-Raad constateert dat de lumpsum vaak ten onrechte als zondebok wordt aangewezen voor de financiële problemen in het onderwijs. Er wordt onterecht gesuggereerd dat geld niet wordt besteed aan dat waarvoor het is bedoeld. Het daadwerkelijke probleem is dat de bekostiging niet toereikend is. Onafhankelijke onderzoeken van Algemene Rekenkamer, Berenschot, de OESO en SEO Economisch onderzoek wijzen dit keer op keer uit. 

Autonomie en onderwijskwaliteit

Een studie van het Centraal Plan Bureau (CPB) ondersteunt de visie van de PO-Raad. Het CPB concludeerde onder meer dat in goed presterende onderwijsstelsels instellingen veel autonomie hebben om beslissingen te nemen over het onderwijsproces, het personeel en de manier waarop ze hun onderwijs organiseren. Instellingen zelf maken hun resultaten inzichtelijk en de overheid op haar beurt schept heldere kaders om maatschappelijke doelen te halen. Ze controleert daarbij of die worden gehaald.

In 2016 concludeerde ook de OESO dat de goede prestaties van het Nederlandse onderwijsstelsel te danken zijn aan deze combinatie van factoren.
Minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) stelden in 2016 dat de lumpsumsystematiek past bij het Nederlandse onderwijs. Het leidt tot minder bureaucratie, grotere doelmatigheid en kwaliteit.

Ook reageren?

De PO-Raad zal deze reactie op korte termijn aan de Tweede Kamer sturen en roept schoolbesturen op zelf ook een reactie in te zenden. U kunt tot en met 29 oktober uw reactie e-mailen naar lumpsum@tweedekamer.nl

Laatst gewijzigd: 
maandag 16 oktober 2017

Trefwoorden

  • Lumpsum
  • Bekostiging

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • PO-Raad roept Kamer op: behandel wetsvoorstel vereenvoudiging bekostiging primair onderwijs nog voor de verkiezingen

    15-01-2021
  • Kabinet trekt eenmalig extra geld uit voor ondersteuning scholen in coronatijd

    16-11-2020
  • Tweede Kamer kritisch over reserves schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

    09-10-2020
  • Primair onderwijs teert in op de financiële reserves

    06-10-2020
  • Onderwijsministers blikken vooruit in reactie op Staat van het Onderwijs 2020

    16-09-2020

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin