Kennisgemeenschappen in het primair onderwijs

06-07-2012

Om meer inzicht te krijgen in het bestaan van kennisgemeenschappen (locatie, samenstelling, thematiek etc.), ze meer toegankelijk te maken voor het bredere onderwijsveld en onderlinge samenwerking te stimuleren, heeft de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) in 2011 in opdracht van de PO-Raad vanuit een klein deel van de SLOA-gelden 2010 een inventarisatie gemaakt van de bestaande kennisgemeenschappen. Een kennisgemeenschap bestaat uit een groep mensen, vaak van diverse samenstelling (bijv. scholen en onderzoekers), die regelmatig bij elkaar komen rondom een bepaald thema of thema's met als doel het uitwisselen van kennis en het samen tot stand brengen van nieuwe kennis.

Dit overzicht is nu beschikbaar via onze website. Het overzicht is echter zeker niet volledig. Het is dan ook de bedoeling om het voortdurend aan te vullen en te actualiseren. Wij nodigen u van harte uit uw initiatief toe te voegen aan het overzicht door dit formulier in te vullen. Na ontvangst wordt uw kennisgemeenschap zo spoedig mogelijk door ons toegevoegd aan het overzicht.

Naast het opstellen van een overzicht van kennisgemeenschappen heeft de HAN ook de aanwezigheid, karakteristieken en (leer)opbrengsten van kennisgemeenschappen in het Nederlandse primair onderwijs onderzocht. Een belangrijke vraag daarbij was in hoeverre kennisgemeenschappen daadwerkelijk bijdragen aan het versterken van de onderzoeks- en ontwikkelfunctie in de school en welke rol zij spelen bij spelen bij het bevorderen van organisatiebreed leren en innoveren. Het rapport van dit onderzoek kunt u hier downloaden.

Laatst gewijzigd: 
maandag 17 juni 2013

Bestanden bij dit nieuwsitem: 

Nieuwscategorieën