Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
Home… Kwartiermaker René Peeters: ‘Zet leerkracht en jeugdhulpprofessional zij aan zij’

Kwartiermaker René Peeters: ‘Zet leerkracht en jeugdhulpprofessional zij aan zij’

06-12-2018

Jeugdhulpverleners en leerkrachten moeten nauwer samenwerken aan de ontwikkeling van kinderen. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het bij elkaar brengen van onderwijs, zorg en jeugdhulp en het maken van niet-vrijblijvende lokale afspraken. Dat is de kern van het advies 'Mét andere ogen' dat kwartiermaker René Peeters vandaag overhandigt aan de Coalitie Onderwijs, Zorg en Jeugd.

Leerkrachten in het regulier onderwijs houden kinderen met een ondersteuningsbehoefte te lang in de klas. Ouders en kinderen worden nog te vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Het duurt soms maanden voordat een kind ergens terecht kan omdat onduidelijk is of de gemeente, het samenwerkingsverband of de zorgverzekeraar moet betalen voor specifieke zorg in de klas. Er is geen passend aanbod voor thuiszitters.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van knelpunten in de aansluiting tussen onderwijs, zorg en jeugdhulp. Voor een groep van 23 landelijke organisaties* de aanleiding om deze urgente knelpunten samen op te oplossen. Zij noemen zichzelf de Coalitie Onderwijs, Zorg en Jeugd en vroegen René Peeters als kwartiermaker Onderwijs, Zorg en Jeugd om hen te adviseren hoe ze die samenwerking beter van de grond kunnen krijgen.  

Top 3 belangrijkste adviezen

In zijn rapport 'Mét andere ogen' geeft de kwartiermaker adviezen, gebaseerd op bevindingen uit succesvolle regio’s. De belangrijkste drie:

  1. Zorg voor een evenwichtig palet aan professionals rond kinderen en jongeren, die ingeschakeld kunnen worden waar nodig. Verbreed de schoolteams met medewerkers van jeugdhulp- en/of zorgorganisaties, afhankelijk van de schoolpopulatie.  
  2. Maak als onderwijs, jeugdhulp, zorg en gemeenten niet-vrijblijvende lokale afspraken. Deze vormen als het ware de ‘grondwet van de regio’ en zijn leidend voor de andere plannen rondom onderwijs, zorg en jeugd. Het is de taak van de gemeente om partijen bij elkaar te brengen. Die regierol past bij de andere verantwoordelijkheden die gemeenten in 2015 hebben gekregen. 
  3. Maak ouders en opvoeders vertrouwd met het zorg- en jeugdhulpaanbod via school. Werk actief samen met ouders en neem hen in ieder proces rond het kind goed mee.

De Coalitie heeft de adviezen dankbaar in ontvangst genomen. De komende periode gaan de organisaties met de eigen achterban bespreken wat de adviezen betekenen op uitvoeringsniveau.


* Leden van de Coalitie Onderwijs-Zorg en Jeugd

Onderwijs
PO-Raad
VO-raad
LECSO
Netwerk LPO
Sectorraad Samenwerkingsverbanden VO

Jeugdhulp
ActiZ
GGD GHOR Nederland
Sociaal Werk Nederland
Jeugdzorg Nederland
GGZ Nederland
VGN

Gemeenten
VNG

Ouders
Ouders & Onderwijs
Mind
Ieder(in)

Kennispartners (geen leden)
Nederlands Jeugdinstituut
Nederlands Centrum Jeugdgezondheid
Zorglandschap Jeugd
Zunderdorp Advies & Management

Ministeries (geen leden)
OCW
VWS

Zorgverzekeraars Nederland is agenda-lid. Per 1 januari 2019 nemen deel: MBO Raad en Branche Kinderopvang.

Laatst gewijzigd: 
maandag 20 januari 2020

Trefwoorden

  • Samenwerken met jeugdhulp
  • Mét andere ogen
  • Coalitie Onderwijs-Jeugd

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Inclusiever onderwijs vraagt om een open en oplossingsgerichte houding

    09-07-2020
  • Inspiratieregio's samenwerking onderwijs en zorg gaan van start

    22-10-2019
  • Onderwijs onmisbaar bij betere zorg voor kwetsbare jongeren

    29-03-2019

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin