Nieuws

Leerling De Twaalfruiter naar provinciale finale van Nationale Voorleeswedstrijd

Isis van basisschool De Twaalfruiter is winnares van de Utrechtse finale van de Nationale Voorleeswedstrijd. Zij kwam als winnaar uit de bus na een spannende stedelijke finale met Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad, als een van de juryleden. Isis gaat nu door naar de feestelijke provinciale finale. De winnaar daarvan gaat door naar de landelijke finale die op 25 mei 2016 zal plaatsvinden.

Van links naar rechts: Rinda den Besten, Isis, Caroline de Ruijter, manager Centrale bibliotheek Utrecht en Edward van de Vendel, schrijver en vertaler van kinder- en jeugdboeken (foto: Carolien Krikhaar, Bibliotheek Utrecht)

De Nationale Voorleeswedstrijd is een voorleeswedstrijd voor kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs. 200.000 kinderen hebben vorig jaar voorgelezen op zo'n 3.250 scholen. De voorleeskampioenen van de scholen laten op dit moment in het hele land hun voorleeskwaliteiten zien tijdens lokale, regionale en provinciale voorrondes. Op 25 mei staan uiteindelijk twaalf provinciale finalisten tegenover elkaar in de landelijke finale in Schouwburg Amstelveen. De Nationale Voorleeswedstrijd wordt mogelijk gemaakt door Stichting Lezen en wordt georganiseerd in samenwerking met de bibliotheken.

De achterliggende filosofie van de Nationale Voorleeswedstrid is het plezier en het nut van (voor)lezen overbrengen aan basisscholieren. Dat gebeurt op een speelse, uitdagende manier, met behulp van een competitie-element. Dat voorlezen plezierig en nuttig is, blijkt uit veel wetenschappelijk onderzoek. Zo bereiken kinderen die worden voorgelezen een hoger opleidingsniveau. Ook lezen ze op volwassen leeftijd meer boeken. Voorlezen vanaf jonge leeftijd bevordert de taalontwikkeling en de (ontluikende) leesvaardigheid. Het vergroot de woordenschat, helpt bij het spellen van woorden en het formuleren van zinnen, en zorgt voor een beter begrip van geschreven teksten. De Nationale Voorleeswedstrijd beoogt de kinderen te enthousiasmeren die voorlezen, maar ook degenen die worden voorgelezen.