Leerlingen presteren beter door planten

06-10-2011

Uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw, onderzoeksbureau Fytagoras en TNO blijkt dat de gezondheid en de prestaties van leerlingen beter worden door luchtzuiverende planten in de klas. Het rapport van dit onderzoek is op 6 oktober aangeboden aan Kete Kervezee, voorzitter PO-Raad.

In het onderzoek ‘Plant in de Klas’ zijn in twaalf lokalen op vier scholen luchtzuiverende planten geplaatst. De omstandigheden in de lokalen, zoals co2-niveau en luchtvochtigheid zijn vooraf en na twee maanden gemeten. Daarnaast zijn de leerlingen en leraren bevraagd over hun welbevinden en de leerlingen hebben prestatietoetsen gedaan. Uit vergelijkingen met schaduwgroepen, die geen planten in de klas hadden, blijkt dat de planten zorgen voor een beter binnenklimaat, voor betere prestaties, minder gezondheidsklachten en meer enthousiasme voor groen en natuur bij de leerlingen.

Op dit moment lopen er nog pilots om specifiek te kijken naar het ruimte gebruik van de planten in de vaak volle klassen. Daarnaast kijken betrokken organisaties naar de verzorging van de planten in de klas. Die moet zo duidelijk en eenvoudig mogelijk zijn. Bij de keuzes van de planten wordt rekening gehouden met de verzorging en het luchtzuiverende vermogen van de plant. Op de website van de telersvereniging Air So Pure is een overzicht te vinden van de vijf meest luchtzuiverende planten. Op dezelfde website vindt u ook meer informatie over het onderzoek.

Laatst gewijzigd: 
maandag 12 december 2011

Nieuwscategorieën