Leraar die varieert met ICT, boekt beste resultaten
Leraren die variëren in de manier waarop ze onderwijs geven, en daarbij gebruik maken van ICT, boeken de beste resultaten. De manier waarop zij ICT inzetten heeft vooral impact op de motivatie van leerlingen, de onderwijsprestaties, en maakt het mogelijk efficiënter les te geven.
Dit blijkt uit de eerste resultaten van de 2-jaarlijkse Vier in balans-monitor van Kennisnet.
Leerlingen presteren beter
Leraren die variatie in de lessen aanbrengen, maken veelvuldig gebruik van digitale hulpmiddelen, met betere onderwijsprestaties tot gevolg, zo blijkt uit de monitor. Alfons ten Brummelhuis, strategisch adviseur onderzoek bij Kennisnet: “We weten steeds meer over hoe ICT kan bijdragen aan beter onderwijs. Uit de monitor blijkt dat leraren die afwisselend lesgeven, veel gebruik maken van ICT en de meeste opbrengsten zien. Juist deze leraren voelen zich in staat om de juiste keuzes te maken voor ICT-toepassingen en laten zo hun leerlingen maximaal profiteren van de mogelijkheden.”
Inzicht in ICT-gebruik
De Vier in balans-monitor geeft inzicht in het gebruik van ICT in het onderwijs. Voor het onderzoek zijn vijfduizend betrokkenen - leerkrachten, bestuurders, schoolleiders en ouders - in het primair en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs ondervraagd. Later dit jaar volgen meer bevindingen. Deze zijn vooral gericht op ontwikkelingen in de sector.
Verschillen in gebruik
Leraren verschillen sterk in het gebruik van ICT in hun lessen. Van de 22 digitale toepassingen die het onderzoek noemt, gebruikt de ‘kopgroep’ van leerkrachten er dertien tot veertien. Dit is een kwart van alle leerkrachten. De ‘middengroep’, de helft van alle leerkrachten, past zes tot zeven mogelijkheden vaak toe in het onderwijs. De ‘staartgroep’ beperkt zich tot een of twee toepassingen in de meeste lessen.
De beamer en het digibord blijken onder de leerkrachten het meest populair. Er wordt ook veel gebruikgemaakt van internet, laptops en mobiele telefoons bij de lesvoorbereiding. Daarnaast worden digitale leermaterialen ingezet in de lessen en maken scholen vaak gebruik van digitale informatiesystemen.
Groei de komende jaren
Bestuurders en schoolleiders voorzien de komende jaren een sterke toename van ICT-toepassingen. Om alle ambities waar te kunnen maken, moeten scholen beschikken over voldoende computerapparatuur en goede internetverbindingen, geven de onderzoekers aan. Iets waar ook de PO-Raad nadrukkelijk de aandacht voor vraagt en in investeert.
Meer weten over ICT & verandering?
Komend schooljaar wordt de leergang Slimmer leren met ICT georganiseerd. Hierin leren bestuurders en hun teams om hun professionalisering vorm te geven met behulp van ICT. Verandering in de schoolorganisatie staat centraal. In vier dagen, verspreid over het schooljaar neemt veranderkundige Marco de Witte u mee de diepte in en kijkt u wat er nodig is om de verandering met ICT vorm te geven in uw eigen praktijk. Interesse en/of aanmelden? Kijk voor meer informatie op www.poraad.nl/leergangslimmerleren.