Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenMaatregelen tegen lerarentekort blijven keihard nodig

Maatregelen tegen lerarentekort blijven keihard nodig

04-12-2017
Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken, Werkgeverszaken

Het primair onderwijs heeft in 2027 een tekort van 11.000 leraren. Dat blijkt uit nieuwe ramingen bij de rapportages over de aanpak van het lerarentekort en de voortgang van de lerarenagenda. De mix van maatregelen die is ingezet tegen het lerarentekort, is dus nog steeds keihard nodig. Daarbij staan voor de PO-Raad het verbeteren van het salaris en het verminderen van de werkdruk met stip op één.

Ministers Arie Slob en Ingrid van van Engelshoven (beide OCW) hebben op 28 november brieven naar de Tweede Kamer gestuurd over de lerarenagenda, de arbeidsmarkt en het lerarentekort (zie Kamerbrief over lerarentekort en Kamerbrief over voortgang Lerarenagenda 2013-2020). Uit de nieuwe ramingen van het lerarentekort in het primair onderwijs blijkt dat in vergelijking tot het beeld van een jaar geleden voor het primair onderwijs nog dezelfde tekorten worden geraamd. In de nieuwe raming wordt in 2022 een tekort verwacht van ruim 4.100 fte (voorheen 4.000 fte in 2020) en in 2027 een tekort van 11.000 (voorheen 10.000 fte in 2025). Dat betekent dat de mix van maatregelen die ingezet is, nog steeds keihard nodig zijn. De 270 miljoen die dit kabinet beschikbaar stelt voor de verbetering van salarissen is daarbij helaas te weinig om het gat met het voortgezet onderwijs te dichten en de 430 miljoen voor de aanpak van de werkdruk komt pas in 2021 volledig beschikbaar voor de sector.

In de Kamerbrieven komen veel maatregelen terug die aansluiten bij de nieuwe strategische agenda van de PO-Raad. Zo staat in de brief over de lerarenagenda: ‘om modern onderwijs te kunnen verzorgen en leerlingen goed op hun toekomst voor te bereiden, is het zaak dat het onderwijs aansluit bij de ontwikkelingen. Innoveren om het onderwijs te verbeteren, blijkt voor scholen geen gemakkelijke opgave. In een visie op de arbeidsmarkt van de toekomst, onderzoeken we samen met onze partners welke professionals in de toekomst op school, nodig zijn.’ De PO-Raad zet zich er voor in dat de lerarenopleidingen hierop aansluiten. Daar horen ook academische opleidingsroutes bij en aantrekkelijke routes voor zij-instromers uit andere sectoren.

Samen opleiden en professionaliseren

De samenwerking met de opleidingen is de afgelopen jaren geïntensiveerd, zowel op landelijk als op regionaal niveau. Inmiddels zijn er 35 regionale samenwerkingsverbanden PO en wordt er gewerkt aan een landelijke toekomstvisie op het “samen opleiden en professionaliseren” van leraren. De PO-Raad onderkent het belang van de samenwerking. Ze werkt aan een onderbouwd verhaal voor een duurzame opleidingsinfrastructuur in de scholen en een model van partnerschap en duurzame bekostiging van de samenwerking met de opleidingen.

In de brieven wordt ook het belang van carrièreperspectieven onderschreven. Voorop staat dat alle partijen het belang van het ontwikkelen en faciliteren van loopbaanpaden voor leraren onderkennen. Het belang van carrièreperspectieven speelt op twee niveaus. Allereerst wordt het beste onderwijs gegeven door divers samengestelde onderwijsteams die verschillende vormen van expertise in huis hebben. Carrièreperspectieven komen daarmee in relatie te staan met de ontwikkeling van de school. Ten tweede zijn loopbaanpaden belangrijk vanuit het perspectief van de individuele leraar. Meer loopbaanpaden - waar ook ruimte is voor professionele ontwikkeling - vergroten de aantrekkelijkheid van het beroep. Schoolbesturen en schoolleiders moeten in staat gesteld worden om leraren een uitdagend carrièreperspectief met meer handelingsruimte te bieden. Een uitdaging hierbij is om loopbaanpaden te ontwikkelen die dicht bij het lesgeven (het primaire proces) blijven liggen.

Startende leraren

De begeleiding van starters is een onderwerp dat veel aandacht verdient – en gelukkig ook krijgt. De voortgangsrapportage omschrijft een positieve ontwikkeling die de PO-Raad herkent. De publicatie ‘goede condities voor startende leraren’ is een bundeling van best practices waaruit blijkt dat veel besturen, al dan niet in samenwerking met lerarenopleidingen, invulling geven aan de begeleiding van starters. De PO-Raad onderschrijft ook dat verdere ontwikkeling nog nodig is en pakt daarin haar rol door goede voorbeelden en de juiste kennis te ontsluiten.

Over het lerarentekort

De PO-Raad heeft een aantal ideeën en suggesties bekeken die regelmatig opduiken als oplossing voor het lerarentekort. Ze zijn niet allemaal zaligmakend en het blijft zaak steeds kritisch te kijken wat we wel en niet omarmen. De analyses van deze ideeen zijn nu verzameld in een bundel. Hoewel dit overzicht niet uitputtend is, biedt de bundel inzicht in de problematiek en aan welke knoppen we wel en niet moeten draaien om het lerarentekort het hoofd te bieden.

Bestanden bij dit nieuwsitem: 

  • Over het lerarentekort, bundel met feiten en fabels
    Pdf
    1.19 MB
    04-12-2017
Laatst gewijzigd: 
vrijdag 17 augustus 2018

Links bij dit nieuwsitem

  • Kamerbrief over lerarentekort
  • Kamerbrief over voortgang Lerarenagenda 2013-2020

Trefwoorden

  • Lerarentekort
  • Lerarenagenda

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Rinda den Besten: 'Nu keuzes maken voor de toekomst'

    02-03-2021
  • Schoolbestuurder Carin Zandbergen: ‘Ik maak me zorgen om de druk die dit op leraren legt’

    03-09-2020
  • Schoolbestuurder Ellen Voskuilen: ‘Het wachten op een plekje in de teststraat en de uitslag werkt onderwijsontwrichtend’

    02-09-2020
  • Schoolbestuurder Arnold Jonk: ‘Proces van wachten op de test en wachten op de uitslag duurt te lang’

    01-09-2020
  • Pleidooi om onderwijspersoneel versneld te testen

    27-08-2020

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin