Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Dossier | Aanpak lerarentekort
    • Dossier | De centen van de sector
    • PO-Raad in de media
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Het primair onderwijs in cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Jaarverslag
    • Goed Bestuur
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • Leren met ICT
      • Ondersteuning bij ICT
      • Privacy
    • Krimp
    • Lerarentekort
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
      • Voor- en vroegschoolse educatie
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Passend onderwijs
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Anders organiseren
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
    • Speciaal onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
        • Normalisering rechtspositie ambtenaren
      • Cao primair onderwijs
        • CAO PO 2018-2019
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • HRM
      • Pensioen
  • Ledenondersteuning
    • Helpdesk
    • Kennisgemeenschappen
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslagen
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenOp de formatietafel: lestaakvermindering

Op de formatietafel: lestaakvermindering

23-03-2017
Werkgeverszaken

Als verkenner Edith Schippers potentiële coalitiepartijen bij elkaar heeft gebracht, volgt het onderhandelen en uitruilen van plannen. Wat ligt er voor het primair onderwijs sowieso op de onderhandeltafel? In deel 2 van deze serie: een vermindering van het aantal uren dat een leraar lesgeeft.

De lestaak, de tijd die leraren aan lesgeven besteden, bedraagt op dit moment op grond van de CAO PO ongeveer 930 uur per jaar bij een fulltime dienstverband. Het resterende aantal van de in totaal 1659 werkuren (het verlof is hier al vanaf) gebruiken leraren voor administratie, contacten met ouders, de voorbereiding van lessen, deskundigheidsbevordering, scholing en alle andere taken die bij de groep of de school horen. In het taakbeleid van de school staan afspraken hierover.

Als maatregel om de werkdruk voor leraren te verlagen, pleiten diverse partijen ervoor om de lestaak te verminderen. De gedachte hierachter is dat leraren zo meer tijd krijgen om hun onderwijsuren goed voor te bereiden en zo de kwaliteit van hun lessen te verhogen. Een motie waarin D66-Kamerlid Paul Van Meenen streeft naar een maximale lestaak van acht dagdelen voor een voltijds leraar in het basisonderwijs, kon in de zomer van 2016 rekenen op een Kamermeerderheid. Onder meer de PvdA, SP, GroenLinks en de ChristenUnie steunden destijds de motie, die de regering verzoekt om met een uitgewerkt voorstel te komen waarin ook de financiële gevolgen zijn meegenomen.

Vermindering lestaak in cijfers

De CAO PO kent geen onderverdeling van de maximaal lesgevende taak in dagdelen. Daarom is het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in zijn berekeningen uitgegaan van een (vergelijkbaar) scenario waarin de lesgevende taak met honderdvijftig klokuren wordt verminderd tot 781 uur.

Een vermindering van de lestaak van leraren mag niet ten koste gaan van de tijd dat leerlingen les krijgen. Een dergelijke lestaakvermindering moet daarom worden opgelost door de inzet van extra leraren. Het aantal extra benodigde fte’s zou volgens de berekeningen van het ministerie van OCW in 2020 neerkomen op circa 16.800. Dit aantal komt bovenop het tekort dat nu al wordt verwacht: bij ongewijzigd beleid stevent het primair onderwijs af op een tekort aan 4000 fulltime leerkrachten in 2020 en 10.000 in 2025. Omgezet in kosten, is er voor het aantal extra fte’s die nodig zijn voor de voorgestelde lestaakvermindering een verhoging van de lumpsum-financiering nodig van ongeveer € 1,1 miljard per jaar.

Wat de PO-Raad vindt

De PO-Raad vindt het heel goed dat erkend wordt dat de werkdruk in het primair onderwijs te hoog is en dat politieke partijen hier iets aan willen doen. Een vermindering van de lestaak van leraren is een maatregel die zeker zal bijdragen aan het tegengaan van de werkdruk. Wat de PO-Raad betreft moet de keuze hiervoor echter niet landelijk maar door scholen en hun schoolteams (via bijvoorbeeld de Personeels Medezeggenschapsraad) worden gemaakt. Op die manier kan de school zelf besluiten of de werkdruk het beste kan worden tegengaan via bijvoorbeeld meer ondersteuners in de klas, extra leerkrachten of een verandering van de klassengrootte.

Vast staat dat veel scholen dergelijke keuzes met de huidige bekostiging en bezetting niet kúnnen maken. Het is aan een nieuw kabinet om hier verandering in te brengen. De PO-Raad pleit voor een pakket aan maatregelen, waarbij allereerst wordt ingezet op het terugdringen van het lerarentekort. Want daar begint het mee: meer salaris en doorgroeimogelijkheden voor leraren, minder administratieve rompslomp. En daarbij een toereikende bekostiging voor het primair onderwijs. Dit samen zorgt voor meer leraren, meer tijd per leerling, minder werkdruk en bovenal: goed onderwijs.

Laatst gewijzigd: 
maandag 10 april 2017

Trefwoorden

  • Werkdruk
  • Lestijden
  • Hrm
  • CAO PO

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Schoolbesturen ontvangen nog dit jaar extra geld uit convenant

    03-12-2019
  • Ledenpeiling: schoolbesturen steunen hervatten cao-onderhandelingen

    02-12-2019
  • Vijf vragen over het vastlopen van de cao-onderhandelingen

    22-11-2019
  • Schoolbesturen zetten volop in op verantwoording en bespreken vastlopen cao-onderhandelingen

    21-11-2019
  • Kabinet houdt voet bij stuk: Geen structureel geld voor primair onderwijs

    08-11-2019

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 09:00 tot 17:00)
Helpdesk bereikbaar op werkdagen van 8:30 -12:30u. via deze pagina: Helpdesk
E-mailadres: helpdesk@poraad.nl

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin
  • Login op Mijn PO-Raad

    • Registreren
    • Wachtwoord vergeten?
    • Over mijn.poraad.nl