Praktijkgericht onderwijsonderzoek: inspiratie op een sprankelende Kennisparade

15-11-2013


Foto: Bas van der Horst | BUREAUBAS

De Kennisparade, de slotconferentie van twintig jaar praktijkgericht onderwijsonderzoek, vond 13 november plaats middenin de herfstbossen van Lunteren. Bijna vijfhonderd deelnemers genoten van een diverse en kleurrijke dag in congrescentrum De Werelt, dat voor de gelegenheid geheel was aangekleed als feestelijk festivalterrein. Op vijftien verschillende podia lieten de bezoekers zich inspireren door de opbrengsten van praktijkonderzoek in het onderwijs. Na een prikkelende opening door filosoof Bas Haring konden de honderden leerkrachten, bestuurders, onderzoekers én leerlingen zelf hun programma samenstellen uit een aanbod van meer dan negentig voordrachten en workshops. Zo kreeg de dag voor iedere bezoeker een heel eigen inhoud, met veel ruimte voor kennisdeling en interessante ontmoetingen.

Een divers programma


Foto: Bas van der Horst | BUREAUBAS
De meeste gasten hadden vooraf al hun eigen programma samengesteld via de website, www.kennisparade.nl. Opgedeeld in acht thema’s, zoals ‘nieuwe onderwijsconcepten’, ‘omgaan met verschillen’, ‘professionalisering en de lerende organisatie’ en ‘basisvaardigheden’, gaven presentatoren in korte voordrachten en interactieve workshops een eigen kijk op hun onderzoek. De diversiteit en de dynamiek in het programma maakten het geheel tot een vrolijke bijeenkomst. Tussen de voordrachten door zorgden leerlingen van de Burgemeester Harmsmaschool uit Gorredijk voor grappige theatrale intermezzo’s.

Speciaal voor De Kennisparade was ook de catering helemaal in festivalsfeer. De popcornkraam was meteen een publiekslieveling en de zakjes patat-met vielen al helemaal in de smaak. Met verder stalletjes vol gegrilde groenten, naanbroodjes, saté, fruitcocktails en kleurrijke bakken met snoep kwamen de bezoekers ook hier qua inhoud niets tekort.

Puzzelen

De Kennisparade werd gezamenlijk georganiseerd door de PO-Raad, de VO-raad, KPC Groep, CPS en APS. Aan het slot van de dag legde illusionist Dan Lefay samen met deze organisaties symbolisch de puzzel van praktijkgericht onderzoek. Jelle Kaldewaij, directeur van het nieuwe Nederlands Regieorgaan Onderwijsonderzoek dat vanaf 2014 de subsidies voor onderwijsonderzoek coördineert, kreeg vervolgens de puzzel in zijn beheer. De puzzel van Lefay bleek een praktijkonderzoek op zich. Nog uren na de slotvoorstelling braken de wiskundigen in het publiek hun hoofd over hoe de illusie in elkaar stak. Ze kwamen er niet achter.

De Kennisparade was een geslaagd en origineel slot van de voorbije jaren van praktijkgericht onderzoek in het onderwijs en een feestelijk begin van een nieuwe periode. Samen met het NRO zet de PO-Raad zich in voor meer kennisdeling en onderzoek in het onderwijs. De Kennisparade bewijst dat het onderwijsveld open staat om ook zelf te leren en te ontwikkelen. 

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 19 november 2013

Trefwoorden

Nieuwscategorieën