Praktijkverhalen over de impact van corona op school: in gesprek met Ryszard Kruszel, bestuurder bij Movare

Waar lopen scholen en schoolbesturen momenteel tegenaan als het gaat om de richtlijnen in het primair onderwijs? Wat vinden medewerkers in het onderwijs van de zelftesten en hoe zien ze de toekomst? De PO-Raad ging in gesprek met Ryszard Kruszel van Stichting Movare, een schoolbestuur met 46 scholen in Zuid-Limburg.

Sinds de meivakantie kunnen medewerkers in het onderwijs gebruikmaken van preventieve zelftesten. Hoe zijn deze ontvangen door jullie scholen?
,,Ons personeel stond er neutraal tegenover. Er was geen enorme euforie en het beeld was ook niet dat de zelftesten dé oplossing zouden zijn. Maar de testen kunnen natuurlijk wel helpen bij het gevoel van veiligheid. Er was ook sprake van een wat hobbelige start: de aflevering liep nogal chaotisch omdat dit bij ons in de meivakantie viel. Daarnaast was er in het begin discussie over of de medewerkers van de inpandige kinderopvang ook gebruik mochten maken van de testen voor onderwijspersoneel. Later kregen we daarover een brief die meer duidelijkheid verschafte, maar dat gaf wel wat reuring. Na die opstartproblemen hebben de scholen de testen verdeeld zodat het personeel de zelftesten mee naar huis kon nemen. Ik hoor geen juichende verhalen over de testen, met klachten moet je immers nog steeds langs de GGD, maar er zijn wel scholen waar er goed gebruik van wordt gemaakt.”

Hoe is de situatie nu op jullie scholen?
,,Wij constateren nu een echte afname van het aantal besmettingen op onze 46 scholen. Inmiddels neemt de vaccinatiegraad toe en ook het lekkere weer helpt natuurlijk. In april was er een piek, toen waren we blij dat de meivakantie er snel aankwam. Maar we zien nu gelukkig een duidelijke daling in coronabesmettingen.’’

Waar lopen jullie momenteel tegenaan als het gaat om corona-maatregelen binnen de school?
,,De Efteling is weer open, kinderen ontmoeten elkaar in de speeltuin en op het voetbalveld…maar op school moeten ze in groepjes blijven. Dat is simpelweg niet meer houdbaar. Ik zat gisteren op het terras en dan zie je de maatschappelijke verslapping om je heen. Het leek daar wel 2018. De maatschappij loopt voor op de richtlijnen die nu gelden in het onderwijs.  Waarom mag iedereen naar de camping en groep acht niet op schoolkamp? Ik kan het niet uitleggen in ieder geval.’’

Het Outbreak Management Team (OMT) kijkt eind juni of er meer versoepelingen mogelijk zijn voor het po. Hoe zie jij de toekomst?
,,Dat is écht nodig. Als de vaccinatiegraad toeneemt, moet je ook meer ontspanning toelaten. Kinderen moeten met elkaar kunnen spelen en ravotten. Dat is essentieel! Eventuele leervertraging op het gebied van lezen en rekenen trekken we wel recht. Daar maak ik me niet zo’n zorgen over. Onderwijsprofessionals zijn daar immers voor opgeleid. Maar spelen is noodzakelijk voor aanvankelijk leren. Dat haal je niet zomaar in. Op school werken we er hard aan om kinderen daarvoor te enthousiasmeren. Kinderen zijn echter maar een gedeelte van de dag op school. Movare zoekt daarom ook verbinding met gemeenten om te kijken hoe we de persoonsvorming en sociaal-emotionele ontwikkeling een boost kunnen geven. Met de gemeente Landgraaf denken we bijvoorbeeld programma’s uit rond sport, cultuur en lezen waarbij het rijke verenigingsleven van Limburg ook een rol speelt. Zo werken we niet alleen aan de ontwikkeling van kinderen, maar ook aan cohesie in de samenleving.’’

Met welke uitdagingen heeft het onderwijs te maken?
Het RIVM deed onderzoek naar de impact van het naleven van de coronamaatregelen in het dagelijks leven van mensen. Ook brachten zij in beeld met welke uitdagingen het onderwijs te maken krijgt. Op deze pagina vind je de praktijkverhalen uit het onderwijs waarbij scholen hun dilemma’s, maar ook creatieve oplossingen laten zien.

Laatst gewijzigd: 
donderdag 17 juni 2021

Trefwoorden

Nieuwscategorieën