Rinda den Besten: 'Visie op ontwikkeling, in plaats van alleen op onderwijs'

19-11-2013

"Mijn ideaalbeeld is een overkoepelende voorziening - die niet per se school hoeft te heten - waarbij het kind centraal staat en waarin de hele ontwikkeling wordt meegenomen. Van nul tot twaalf." Dat zegt Rinda den Besten, voorzitter PO-Raad, in een artikel over vergezichten voor het onderwijs in dagblad Trouw van 19 november. "Bij de indeling van de schooldag moeten we meer uitgaan van het bioritme van een kind. Uit hersenonderzoek weten we zo veel meer dan twintig jaar geleden. Alleen geven we nog steeds les volgens middeleeuwse inzichten", aldus Den Besten. Verderop in het artikel zegt ze: "Er wordt al geëxperimenteerd, maar we pakken niet door. Dit vraagt een stelselwijziging. Om te beginnen van drie wetten. De wet kinderopvang, de wet peuterspeelzalen, de wet op primair onderwijs: ik zou naar een integrale jeugdwet willen."

In het artikel zegt de voorzitter van de PO-Raad dat de huidige wet te dwingend is. Een nieuwe integrale jeugdwet zou dan ook geen blauwdruk moeten zijn. "Scholen moeten kunnen kiezen wat het beste bij ze past, net als ouders. De overheid moet zorgen voor de goede voorwaarden. Dan gaan scholen wel nieuwe dingen doen. Nu kunnen ze nauwelijks nog experimenteren zonder een aantal wetten te overtreden. Die belemmeringen moeten weg", aldus Den Besten.

Het interview met Rinda den Besten maakt onderdeel uit van een artikel met vier onderwijsvernieuwers in het katern De Verdieping van Trouw. Journalist Joris Belgers interviewde verder Willem-Jan Renger, programmaleider Applied Game Design HKU, Jelmer Evers, docent geschiedenios bij UniC Utrecht en Claire de Pont, docent Frans, Montessori Lyceum Amsterdam en onderwijsvernieuwer.

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 19 november 2013

Nieuwscategorieën