Sector werkt samen aan onderwijskwaliteit in Lunteren

Het geven van kwalitatief onderwijs is een teamprestatie. En de enige manier waarop die teamprestatie geleverd kan worden, is door de dialoog met elkaar aan te gaan. Om die reden kwamen alle geledingen binnen het primair onderwijs - leerkracht, IB’er, schoolleider, kwaliteitsfunctionaris en schoolbestuurder – op woensdag 23 maart samen in Lunteren om van elkaar te leren. Centraal hierbij stond de vraag welke rol de betrokkenen hebben bij de verbetering van de onderwijspraktijk en hoe daaraan gezamenlijk gewerkt kan worden.

Dat de sector erin slaagt om kwalitatief onderwijs te geven, dat bevestigde Fons Dingelstad, directeur Primair Onderwijs bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW). Hij haalde een nog te verschijnen OESO-rapport aan, waaruit blijkt dat Nederland – internationaal gezien – primair onderwijs van hoog niveau heeft. Voorafgaand aan de conferentie sprak hij de wens uit dat dit over tien, twintig jaar nog steeds het geval is en dat de conferentie in Lunteren hieraan kan bijdragen.

Lunteren in één dag

De conferentie Lunteren, die dit jaar plaatsvond op één dag, werd georganiseerd door de PO-Raad en EDventure. Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad, legde uit waarom beide organisaties er aan hebben gewerkt om Lunteren dit jaar mogelijk te maken: ,,Het unieke aan deze conferentie is dat hier door alle lagen uit het onderwijs samen wordt gewerkt aan onderwijskwaliteit.’’ Zij refereerde hierin ook aan de recente gebeurtenissen in Brussel: ,,Juist op zulke dagen blijkt hoe belangrijk de klas is voor kinderen bij het bespreken en verwerken van dit soort drama’s.’’ 

Professioneel en bestuurlijk vermogen van sector

Voordat de onderwijsprofessionals zelf aan de slag gingen in bijna dertig werksessies, boden hoogleraren Mirko Noordegraaf en Edith Hooge in een gezamenlijke keynote een aantal aanknopingspunten voor het versterken van het professioneel en bestuurlijk vermogen in de sector. Op basis van hun onderzoek ‘Ongemak van autonomie’ adviseerden ze leerkrachten onder meer om voldoende tijd te investeren in het volgen van trainingen en het bijwonen van interne en externe netwerkbijeenkomsten. Daarnaast zou de onderwijsprofessional gebaat zijn bij een ondersteunende en coachende vorm van leiderschap en voldoende autonomie. En dus vooral geen ‘spierballen-ingrijp-gedrag’.

Het plenaire gedeelte van de dag werd afgesloten door de column ‘Mijn juf lijkt een elastiekje’ van Tingue Klapwijk, voormalig leraar van het jaar. De leerkracht van de Montessorischool Valkenbos, verhaalde hierin over hoe mooi de onderwijspraktijk kan zijn.

Presentaties

De presentaties van de keynotes, column en workshops zijn hier terug te lezen.

Laatst gewijzigd: 
donderdag 31 maart 2016

Nieuwscategorieën