Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenStructureel geld tekort laat primair onderwijs watertrappelen

Structureel geld tekort laat primair onderwijs watertrappelen

27-10-2015
Financiën, Werkgeverszaken

De kosten voor het primair onderwijs stijgen al jaren veel sneller dan de inkomsten. Scholen hebben daardoor niet genoeg geld om goed onderwijs voor leerlingen te blijven garanderen. ,,Het primair onderwijs is aan het watertrappelen en kan amper nog het hoofd boven water houden’’, aldus Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad. De PO-Raad roept de overheid daarom op om met een structurele en reële bekostiging te komen die recht doet aan het primair onderwijs en waarmee scholen toekomstbestendig onderwijs voor ieder kind mogelijk kunnen maken. De Tweede Kamer debatteert woensdag en donderdag over de Onderwijsbegroting.

De PO-Raad becijferde dat het gat tussen kosten en bekostiging in het primair onderwijs sinds 2010 is opgelopen van 291 miljoen euro tot 754 miljoen euro dit jaar. Dat komt voor een belangrijk deel door stijgende werkloosheidskosten. Doordat het aantal leerlingen daalt, zijn er minder leraren nodig en verliezen er meer hun baan. Het primair onderwijs draait zelf op voor die kosten. In vijf jaar tijd zijn de werkloosheidskosten met 165 miljoen gestegen tot 265 miljoen euro nu.

De sector heeft de afgelopen jaren via het Nationaal Onderwijsakkoord en Herfstakkoord weliswaar geld ontvangen - in 2015 gaat het om 289 miljoen euro - dat is bij lange na niet voldoende om de achterblijvende bekostiging mee te compenseren. Bovendien zijn met het geld extra taken meegekomen. 

Ook stijgende pensioenpremies spelen een rol net als hogere kosten voor bijvoorbeeld lesmaterialen en schoolmeubilair. Hoeveel geld scholen hiervoor krijgen, is gebaseerd op een tijd waarin zij nog werkten met schoolborden en krijtjes. Deze materialen gaan veel langer mee dan de digiborden die veel scholen tegenwoordig gebruiken. De kosten liggen daarmee hoger dan het geld dat scholen ervoor ontvangen.

,,De overheid moet nu ingrijpen om te voorkomen dat scholen verzuipen’’, aldus Den Besten.

Leraren

Overigens blijkt uit een niet-representatieve steekproef onder elf schoolbesturen dat schoolbesturen sinds 2014 2,7 procent meer leraren in dienst hebben kunnen houden dan eerder was voorspeld. Zonder gelden uit het Nationaal Onderwijsakkoord en het Herfstakkoord waren de problemen in het primair onderwijs vermoedelijk nog groter geweest.

Interview NRC Handelsblad

In een interview in dagblad NRC Handelblad licht Den Besten de tekorten in het basisonderwijs toe. Het interview is hier te lezen.

Debat volgen?

Het plenaire Tweede Kamerdebat over de Onderwijsbegroting begint aanstaande woensdag 28 oktober om 10.15 uur. Het debat is live te volgen via tweedekamer.nl.

Bestanden bij dit nieuwsitem: 

  • Infographic extra middelen en kostenstijgingen
    Pdf
    73.45 KB
    29-10-2015
Laatst gewijzigd: 
dinsdag 27 oktober 2015

Trefwoorden

  • Onderwijsbegroting
  • Onderwijsachterstanden
  • Achterstandsmiddelen
  • Werkloosheidskosten
  • Onderwijsbegroting 2015

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws
  • In de media

Gerelateerd nieuws

  • Rinda den Besten in het AD: ‘Het stelsel van kinderopvang moet op de schop’

    19-03-2021
  • Onderzoek leerpotentie groep 6 voor indicator onderwijsachterstanden

    19-02-2021
  • Verrassend Passend Special: samenwerking kinderopvang en onderwijs

    29-01-2021
  • Susbsidie vrijroosteren leraren voor gelijke kansen achterstandsleerlingen

    28-01-2021
  • Kamer in debat over onderwijs, corona, leraren en examens

    22-01-2021

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin