Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenUnieke samenwerking versterkt verbinding onderwijs en onderzoek

Unieke samenwerking versterkt verbinding onderwijs en onderzoek

02-04-2019
Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken

De PO-Raad, VO-raad, MBO Raad, Vereniging Hogescholen en de VSNU hebben op 1 april, in aanwezigheid van minister Van Engelshoven van OCW, 'Lerend onderwijs voor een lerend Nederland; een gezamenlijke ontwikkelagenda om te komen tot een effectieve kennisinfrastructuur voor het onderwijs' gepresenteerd. Een uniek moment, want voor het eerst in de geschiedenis van het Nederlandse onderwijs hebben de vijf sectorraden de handen ineen geslagen om de werelden van onderwijs en onderzoek met elkaar te verbinden. Hiermee zetten zij een belangrijke stap om de innovatiekracht van het onderwijs te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te vergroten.

,,Ik ben blij dat dit er vandaag ligt. De ontwikkelagenda draagt er aan bij om kennis te leveren waar elke onderwijsprofessional zijn voordeel mee kan doen” aldus de minister tijdens de lancering op basisschool de Ridderhof in Utrecht. Zo’n tweehonderd leraren, schoolleiders, bestuurders, beleidsmakers en onderzoekers waren hierbij aanwezig. Voorafgaand aan de lancering werden in diverse korte presentaties en gesprekken ervaringen gedeeld en het belang van een nauwe verbinding tussen onderwijs en onderzoek benadrukt. 

Zo deelde een van de aanwezige leraren haar ervaringen uit de werkplaats onderwijsonderzoek: ,,Samen met onderzoekers vertalen we onderzoek naar toolkits voor leraren. Als leraar weet je waar andere leraren tegenaan lopen. En op dat stukje waar we net wat minder expertise hebben zijn de onderzoekers onze sparringspartners.” Een andere leraar vulde aan: ,,Eigenlijk zou ‘evidence informed’ werken een structurele plek in het beroep leraar, schoolleider en bestuur moeten krijgen”.
 

Sectoroverstijgend

Nienke Meijer, bestuurslid van de Vereniging Hogescholen: ,,De vijf sectorraden hebben overstijgend aan hun eigen belangen dit initiatief genomen ter verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Leraren kunnen hier het verschil in maken. Daarom moeten we onszelf de vraag stellen of wij ze wel voldoende hebben uitgerust om daadwerkelijk aan die kwaliteit te werken?” Anko van Hoepen, vicevoorzitter PO-Raad, benadrukte het belang van kennisdeling: ,,Er zijn zoveel goede initiatieven maar hoe organiseren wij nu dat die kennis beschikbaar komt voor iedereen? Op de juiste manier vertaald, zodat het in de dagelijkse lespraktijk toepasbaar is. Hier draagt de ontwikkeling van een kennisinfrastructuur aan bij.” 

Sander Dankelman, beleidsadviseur bij de PO-Raad, sloot het eerste deel van de bijeenkomst af met een anekdote over een gesprek tussen een leraar en een onderzoeker: ,,ik heb zoveel onderzoek voor het onderwijs beschikbaar, dit is echt een cadeautje”. De leraar antwoordde: ,,wij hoeven die cadeautjes niet want die staan niet op ons verlanglijstje”. Juist dit gesprek typeert nut en noodzaak van een betere verbinding tussen onderwijs en onderzoek. Waarbij onderzoekers beter kijken naar de verlanglijstjes van het onderwijs, en het onderwijs goede en duidelijke verlanglijstjes maakt.”  
 

Meer lezen?

Download 'Lerend onderwijs voor een lerend Nederland'
 

Samenwerking sectoren

In het onderwijs- en onderzoeksveld heeft elke sector zijn eigen taak en expertise. Waar de primaire taak van leraren in het po, vo en mbo het verzorgen van goed onderwijs is, hebben onderzoekers van hogescholen en universiteiten niet alleen de taak om goed onderzoek te doen, maar ook om daarmee maatschappelijke impact te hebben. Bij alle sectoren leeft de wens om via een kennisinfrastructuur hun kerntaken te verbinden en gezamenlijk te werken aan de versterking tussen onderwijs én onderzoek. Samenwerking tussen de sectoren, op basis van gelijkwaardigheid, is voor een versterkte kennisinfrastructuur essentieel.
 

Bijdrage van 600 onderwijsprofessionals

De afgelopen maanden heeft de ‘Onderzoeksbende’, met daarin een vertegenwoordiger van elk van de sectoren, input verzameld bij diverse professionals uit het onderwijswerkveld en uit het onderwijsonderzoek. Ruim 600 deelnemers dachten gezamenlijk na over manieren waarop kennis uit onderzoek effectiever kan worden ingezet om het innoverend vermogen van het onderwijs te vergroten, en welke randvoorwaarden hierbij van belang zijn. Iedereen is het erover eens dat we leraren nog meer in staat moeten stellen om evidence-informed te werken (wat werkt wat werkt waarom niet?). Ook is er meer onderzoek nodig naar de effectiviteit van verbetertrajecten om zo het lerend vermogen van het onderwijs te kunnen vergroten. Lees het sfeerverslag van een van de bouwsessies
 

Landelijke werkgroep voor betere coördinatie

Het is duidelijk geworden dat het versterken van de kennisinfrastructuur landelijke samenwerking en coördinatie vereist. Daarom stellen de vijf sectorraden voor om de komende maanden, samen met het ministerie van OCW en geadviseerd door NRO, een landelijke werkgroep in te richten. Deze werkgroep geeft verder invulling aan het versterken van de kennisinfrastructuur, en betrekt daarbij verschillende relevante partijen. De landelijke werkgroep krijgt de opdracht om twee mogelijke structurele onderdelen van een landelijke kennisinfrastructuur te verkennen: een landelijk kennisnetwerk en regionale R&D-netwerken. 

 

Bestanden bij dit nieuwsitem: 

  • Ontwikkelagenda 'Lerend onderwijs voor een lerend Nederland'
    Pdf
    1.41 MB
    02-04-2019
Laatst gewijzigd: 
maandag 12 augustus 2019

Links bij dit nieuwsitem

  • Sectorraden committeren zich aan de realisatie van een kennisinfrastructuur

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin