Veel aandacht voor ICT-ontwikkelingen in onderwijs

12-04-2013

Het was een bewogen week voor onderwijs en ICT. In Amerika kondigde wonderkind Mark Zuckerberg (oprichter van Facebook) aan een politieke partij te beginnen, gericht op onderwijs en technologie. In de Jaarbeurshal in Utrecht barstte ICT-en Onderwijsbeurs IPON uit zijn voegen en deze week werd bekend dat Nederland zogenoemde Steve Jobs scholen krijgt: Scholen zonder boeken, waar leerlingen enkel de iPad gebruiken. De PO-Raad volgt de ontwikkelingen op het gebied van ICT en innovatie op de voet.

Ook wij zien hoe moderne technologie mogelijkheden kan scheppen om de individuele talenten van leerlingen extra te ontwikkelen. De PO-Raad ontwikkelt momenteel een beleidsagenda voor onderwijsinnovatie en ICT. Deze agenda zal in november in de ALV worden besproken.

Wel zingen enthousiaste verhalen over de aanstaande doorbraak van ICT in het onderwijs al jaren rond. Zijn het veelbelovende vergezichten of hebben we nu toch echt te maken met een omslag in de ontwikkeling van ICT en innovatie in het onderwijs?

iPad-scholen

De eerste ‘Steve Jobs’ scholen zijn in ieder geval een voldongen feit. Na de zomervakantie beginnen tien basisscholen, verspreid over heel Nederland, met het nieuwe onderwijsconcept: onderwijs via de iPad en niets dan de iPad. Een idee van Maurice de Hond en zijn stichting Onderwijs voor een Nieuwe Tijd (O4NT). Op deze scholen krijgt ieder kind een eigen tablet. Hier geen vaste lokalen en jaargroepen meer en ook de schoolvakanties zijn vrij om in te plannen. De school is open van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. De leerkracht heeft er een andere rol gekregen. Op de Steve Jobs scholen krijgen leerlingen geen klassikale lessen, maar individuele coaching en persoonlijke leerplannen.

Vernoemd naar de oprichter van Apple gaan de Steve Jobs scholen uit van vertrouwen in de capaciteiten van de kinderen. De leerling krijgt meer verantwoordelijkheid over zijn eigen leerproces. De iPad en de potentieel grenzeloze hoeveelheid aan apps zijn hierbij de instrumenten. Op de scholen die na de zomer beginnen met deze vorm van onderwijs, zijn de leerkrachten enthousiast. Toch wordt niet op al die scholen het onderwijsconcept van De Hond even ver doorgevoerd. In Sneek en Breda zijn twee scholen helemaal om, andere scholen in onder andere Amstelveen en Almere, voeren een deel van het concept door.

Luiden deze pionierende scholen eindelijk die beloofde revolutie in? De Hond en O4NT geloven van wel. Volgens hem is het kantelpunt nu bereikt. De Hond: ,,Het onderwijs kan niet nog tien jaar verder op oude voet.’’

Laatst gewijzigd: 
woensdag 26 maart 2014

Nieuwscategorieën