Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenVerantwoorden, hoe doe je dat op een zinvolle manier?

Verantwoorden, hoe doe je dat op een zinvolle manier?

18-04-2019
Financiën, Goed Bestuur

Het actieleernetwerk verantwoording zoekt dat de komende maanden uit. Binnen het traject ‘Regie op verantwoording’ werken schoolbesturen samen in een actieleernetwerk aan de ontwikkeling van verantwoording in het primair onderwijs. Eind maart kwam het netwerk van bestuurders voor het eerst samen. Op welke thema’s zetten zij de komende tijd in?

Schoolbestuurders gaan in teams aan de slag om te werken aan verschillende onderdelen van verantwoording. Zo verdiepen zij zich in goede voorbeelden van succesvolle verantwoording, de verbinding tussen horizontale en verticale verantwoording en wordt er onderzoek gedaan naar hoe je leraren en schoolleiders actief betrekt bij verantwoording.

Goede voorbeelden van succesvolle verantwoording

Wat zijn elementen van goede en heldere verantwoording? Wat zijn vormen van interne en externe verantwoording? Wat werkt wel en wat werkt niet? De opbrengst is het ophalen van inspirerende voorbeelden.

Wisselwerking tussen interne en externe verantwoording

Hoe zorg je er als schoolbestuur voor dat verantwoorden een organisch onderdeel wordt van je cyclus? Hoe kan een verbinding worden gelegd tussen horizontale verantwoording en verticale verantwoording?

Verantwoorden: ja! Maar waarover wel en niet?

Waarover willen we ons als schoolbesturen verantwoorden? Kan daar iets af of moet daar iets bij? Hoe krijg je inzicht in de kwaliteit van onderwijs en de toegevoegde waarde van onderwijs? En hoe kan je leraren, schoolleiders en teamleiders in positie brengen als het gaat om verantwoording?

De buitenwereld naar binnen halen

Hoe betrek je je horizontale externe partners en creëer je draagvlak bij hen? Wat zijn verschillende vormen voor interne en externe verantwoordingsrelaties? Kortom: hoe haal je de buitenwereld naar binnen zodat belanghebbenden betrokken worden bij het proces wat ten goede komt aan de onderwijskwaliteit? Ouders, bedrijven, gemeenten, zorg en kinderopvang spelen hierbij een belangrijke rol.

Deze schoolbestuurders werken mee aan de ontwikkeling en versterking van verantwoording in het primair onderwijs: Kiki Huijnen, Ryszard Kruszel (Movare), Ingeborg Schrama (QliQ), Chantal Gilissen (Adelante Zorggroep, Jos Baggen (Dynamiek), Taco Bisscheroux (Alterius), Hilbert de Vries (Stichting Speciaal Onderwijs en Expertisecentra), Cansen Candas (Elhabib), Angelica Bus (Salto Eindhoven), Monique van Ekert (Silvester Bernadette), Jeroen Phijl (Maasgouw), Patrick Limpens (MeerderWeert), Huub Hovens (Kerobei), Peter Groos Johan Linckens (Kom Leren), Peter Lemmens (Kindante), Jacqueline Ketelaar (Prodas).

Heeft u vragen over het project 'Regie op verantwoording' of wilt u meedenken over de versterking van verantwoording in het primair onderwijs? Neem dan contact op met beleidsadviseur Isadora Huber.

 

 

Laatst gewijzigd: 
vrijdag 19 juli 2019

Links bij dit nieuwsitem

  • Lees ook: 'Schoolbestuurders pakken de regie op verantwoording'

Trefwoorden

  • Verantwoording
  • Regie op verantwoording

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Plan van gezamenlijke samenwerkingsverbanden door minister goedgekeurd

    15-02-2021
  • BOM zette het jaarverslag op z’n kop en het aantal lezers verachtvoudigde

    09-12-2020
  • Tweede Kamer kritisch over reserves schoolbesturen en samenwerkingsverbanden

    09-10-2020
  • ‘Zelf het verhaal van de sector vertellen met de Benchmark PO en VO’

    26-06-2020
  • Groot onderhoud mag niet meer via staat van baten en lasten verlopen

    31-01-2020

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin