Nieuws

Verruimde fiscale mogelijkheid met vaste reiskostenvergoeding vervalt per 1 januari 2021

UPDATE 4 januari 2021: Uitstel wijzigen vaste reiskostenvergoeding verlengd tot 1 februari 2021
UPDATE 25 januari 2021: Uitstel wijzigen vaste reiskostenvergoeding verlengd tot 1 april 2021
UPDATE 29 maart 2021: Uitstel wijzigen vaste reiskostenvergoeding verlengd tot 1 juli 2021

Door de coronacrisis mochten werkgevers gedurende 2020 de vaste reiskostenvergoeding door laten lopen. Per 2021 is dit niet meer het geval. Werkgevers moeten dan het reispatroon van de werknemer opnieuw in kaart gaan brengen én thuiswerkendagen mogen dan niet meer als reisdagen worden aangemerkt.

In april 2020 heeft de PO-Raad gemeld dat je gedurende het jaar 2020 een vaste reiskostenvergoeding voor woon- werkverkeer onbelast mocht doorbetalen. Dit mocht ook als medewerkers gedurende het jaar minder of helemaal niet meer van en naar het werk reisden. Deze uitzondering was gemaakt in verband met de bijzondere tijden als gevolg van de crisis.

Met ingang van 1 januari 2021 geldt het ‘normale’ fiscale regime (weer) ten aanzien van het vergoeden van reiskosten voor woon- werkverkeer. Werkgevers dienen het reispatroon van de medewerkers opnieuw in kaart brengen en eventuele veranderingen te toetsen aan de fiscale regelgeving (bijvoorbeeld de 36-wekeneis) en nagaan of zij nog een vaste vergoeding kunnen geven. Ook mogen thuiswerkdagen vanaf deze datum niet langer als reisdagen worden aangemerkt.

UPDATE 4 januari 2021Uitstel wijzigen vaste reiskostenvergoeding verlengd tot 1 februari 2021

Onze professionals staan voor je klaar

Stel je vraag of zoek een opleiding

Contact met de Juridische Helpdesk

Heb je een juridisch vraag? Als lid van de PO-Raad kun je via de pagina van de Juridische helpdesk je vraag stellen op Mijn PO-Raad (na het inloggen in het ledenportaal).

Voor dringende vragen bel met 030 - 31 00 933. We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 09.00 – 12.00 uur.

Helpdesk 2 mensen praten