Versnellingsvraag leidt tot uitgewerkte les in virtual reality

De eerste uitgewerkte virtual reality les voor het primair onderwijs in Nederland, een ‘online wiki’ vol inspiratie en praktische tools om lessen te verrijken met behulp van augmented en virtual reality. Dat zijn de resultaten uit de versnellingsvraag van Ambion Holding, een scholengemeenschap uit Friesland met circa 4000 leerlingen.
Alle scholen kunnen hier kosteloos gebruik van maken.

Deze versnellingsvraag is dan ook een goed voorbeeld van hoe hedendaagse technologische ontwikkelingen vertaald kunnen worden naar praktische toepassingen voor het onderwijs. Medewerkers en leerlingen van Ambion zijn erin geslaagd om, met ondersteuning van Kennisnet en de PO-Raad, het gebruik van virtual reality te vertalen naar onderwijskundige inhoud en spelelementen.

Niet het middel, maar het doel centraal

Het ontwikkelde lesmateriaal gaat over het zonnestelsel en heeft als doel om ‘diep leren’ te stimuleren. Diep leren is een intensieve leerervaring waardoor het brein de lesstof beter onthoudt. Omdat het brein door toepassing van virtual reality verschillende prikkels krijgt, ontstaat een diepe leerervaring die niet alleen leerzaam, maar ook nog eens erg leuk is. En dat blijkt ook uit een enthousiaste reactie van een van de leerlingen: „Whaaaa… ik sta midden in de ruimte!”

Ook met een klein budget toepasbaar

Lang niet iedere school heeft de middelen om een vr-bril en bijbehorende laptop aan te schaffen. Om deze reden is er ook een gratis app voor smartphones ontwikkeld. Deze app biedt de mogelijkheid om met behulp van een kartonnen bril, een ervaring te bieden die lijkt op virtual reality. Deze kartonnen brillen zijn tegen zeer geringe kosten aan te schaffen. Zo kan iedere school toch gebruik maken van het resultaat uit deze versnellingsvraag.

Over de Wiki

Naast het ontwikkelde lesmateriaal biedt de online wiki achtergrondinformatie en praktische handvatten voor iedere onderwijsprofessional die aan de slag wil gaan met virtual- en augmented reality. Zo kunnen leraren, individueel of binnen een team, aan de hand van de ontwikkelde checklist nadenken over de opbouw van een les met toevoeging van AR/VR elementen.

Bezoek de Wiki

Kennisrotonde

In het proces naar de beantwoording van deze versnellingsvraag heeft Ambion ook gebruik gemaakt van de Kennisrotonde, het online loket voor wetenschappelijk gefundeerde antwoorden op onderwijsvragen. De Kennisrotonde is aan de slag gegaan met de volgende vragen:

  1. Bestaan er voorbeelden van de inzet van AR en VR in het basisonderwijs, wat zijn de ervaringen en wat zijn de ervaren opbrengsten?
  2. Is er onderzoek naar de inzet van AR en VR in onderwijskundige context in relatie tot leeropbrengsten?
  3. Welke verklaring biedt breinleren voor de relatie tussen inzet van AR en VR?

De bevindingen uit dit onderzoek zijn meegenomen bij de totstandkoming van de resultaten uit deze versnellingsvraag.
Download het rapport Virtual Reality & Augmented Reality in het primair onderwijs

Meer info?
Meer info over versnellingsvragen
Meer lezen over Virtual Reality in het onderwijs? Download de brochure van Kennisnet.

Het resultaat in de praktijk
Meer weten over deze versnellingsvraag en de leerlingen zelf aan de slag zien? Bekijk hieronder het filmpje
 

Laatst gewijzigd: 
maandag 12 augustus 2019

Nieuwscategorieën