Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & Achtergronden'Versterk de verbinding tussen formele en informele medezeggenschap'

'Versterk de verbinding tussen formele en informele medezeggenschap'

13-06-2019
Goed Bestuur, Medezeggenschap, Vereniging PO-Raad

Schoolbesturen kunnen de informele, vaak tijdelijke, vormen van medezeggenschap benutten, dat is een van de belangrijkste conclusies van het het adviesrapport over medezeggenschap. Op de ALV presenteerde Marlies Honingh (universitair hoofddocent Bestuurskunde) vandaag als lid van de monitorcommissie het adviesrapport. Het afgelopen jaar heeft de monitorcommissie onderzoek gedaan naar hoe medezeggenschap in het primair onderwijs verbeterd kan worden. 

De toename van allerlei alternatieve vormen van inspraak en medezeggenschap vindt de commissie een positieve ontwikkeling. Inspraak en participatie van ouders en medewerkers krijgen steeds meer vorm in lokale projecten en structuren. Deze hebben vaak een tijdelijk karakter en betrekking op een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld meedenken met de inrichting van een nieuw schoolgebouw. Ook directies en besturen organiseren naast de medezeggenschapsraden andere vormen van inspraak en participatie. Te denken valt aan tijdelijke klankbordgroepen of een leerlingenraad voor leerlingen uit de hoogste groepen.

Fundamentele vernieuwing

Tegelijkertijd is het wel zaak goed te kijken naar hoe dit te verbinden met de formele vormen van medezeggenschap. In het kader van het versterken van informele medezeggenschap geeft de monitorcommissie de PO-Raad verschillende adviezen. Onder meer om meer onderzoek te doen naar deze alternatieve vormen van medezeggenschap en te komen tot een praktische uitwerking voor de sector. Voor dit rapport heeft de commissie zich beperkt tot pragmatische adviezen binnen het bestaande kader. Het rapport sluit af met een pleidooi voor een fundamentele vernieuwing  van de wijze waarop de (mede)zeggenschap en (mede)verantwoordelijkheid in de sector wordt georganiseerd.

De monitorcommissie, bestaande uit schoolbestuurders en onafhankelijke deskundigen, volgt hoe het ervoor staat met de professionalisering van schoolbesturen in onze sector. Daarnaast bekijkt ze of de Code Goed Bestuur wordt nageleefd en daar waar nodig doet ze aanbevelingen voor aanpassingen van de Code. Naar aanleiding van onderzoek waaruit blijkt dat er zorgen zijn over het functioneren van medezeggenschap in het primair onderwijs en tegelijkertijd de ontwikkeling dat deze inspraak verdere wettelijke bevoegdheid krijgt, heeft de monitorcommissie besloten te kijken naar de versterking hiervan.

De PO-Raad zal het rapport zorgvuldig bestuderen en onderzoeken hoe de sector stappen kan zetten met de aanbevelingen van de monitorcommissie. In het najaar besluit de PO-Raad over vervolgstappen. De monitorcommissie is intussen begonnen met de voorbereidingen voor het eindadvies dat zij in november tijdens de volgende ALV zal presenteren. In dit eindadvies zal de commissie een eindconclusie formuleren over de herziening van de Code Goed Bestuur in 2020.

Laatst gewijzigd: 
vrijdag 19 juli 2019

Links bij dit nieuwsitem

  • Lees hier het adviesrapport Medezeggenschap

Trefwoorden

  • Medezeggenschap organiseren
  • Monitorcommissie Goed bestuur
  • Code Goed Bestuur
  • ALV
  • Algemene Ledenvergadering

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Op zoek naar de ideale schaalgrootte

    07-12-2020
  • Blog Anko van Hoepen - Dit kan het onderwijs leren van de toeslagenaffaire

    01-12-2020
  • ALV PO-Raad: presentatie Benchmark en een nieuwe Code Goed Bestuur

    19-11-2020
  • Nieuwe Code Goed Bestuur – Geen do’s en dont’s maar inspiratie

    02-11-2020
  • ‘Komend jaar staat in het teken van verkiezingen en de Grote Vragen’

    07-07-2020

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin