Vier in Balans Monitor 2010 gepubliceerd

28-10-2010

De Vier in Balans Monitor is de jaarlijkse uitgave van Kennisnet over het gebruik en het rendement van ict in het onderwijs. In het kort zegt het Vier in Balans-model dat invoering van ict voor onderwijsdoeleinden meer kans van slagen heeft bij een evenwichtige en samenhangende inzet van de vier bouwstenen: visie, deskundigheid, digitaal leermateriaal en ict-infrastructuur.

Leraren spelen bij het gebruik en het rendement van ict een cruciale rol, maar daarnaast is er leiderschap nodig om het proces aan te sturen en condities voor ondersteuning en samenwerking met andere professionals te creëren.

ICT-leiderschap
Enkele bevindingen zijn dat het management vooral de enthousiastelingen ondersteunt die affiniteit met ict hebben en zich aangetrokken voelen tot het verkennen van nieuwe mogelijkheden. Activiteiten van het management die gericht zijn op coördinatie en duurzame inbedding van ict in het curriculum, zijn nog geen gemeengoed. Wel is er op 64% van de basisscholen een visie op ICT vastgelegd. Het is bemoedigend dat dit op nog eens 26% scholen in ontwikkeling is.

Lees verder (pdf) >>

 

Video Kennisnet 'Vier in balans':

 

 

Laatst gewijzigd: 
donderdag 20 oktober 2011

Nieuwscategorieën