Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Selectie- en remuneratiecommissie
      • Auditcommissie
      • Denktank actualiteiten COVID-19
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenVijf vragen aan Rinda den Besten over de vluchtelingencrisis

Vijf vragen aan Rinda den Besten over de vluchtelingencrisis

16-12-2015
School, kind & omgeving

Het jaar 2015 zal, ook voor de PO-Raad, de geschiedenis ingaan als het jaar van de vluchtelingencrisis. In een kort interview blikt PO-Raad voorzitter Rinda den Besten terug op de opbrengst van alle inspanningen en vooruit naar 2016. 

Sinds het begin van de vluchtelingencrisis maakt de PO-Raad zich hard voor het onderwijs aan vluchtelingenkinderen. Welk effect heeft dat tot nu toe gehad?

,,Ten eerste heel veel media-aandacht. Er is geen krant die er de afgelopen maanden geen aandacht aan heeft besteed, waardoor ook de politiek er niet omheen kan. Dat leidde gisteren tot de gevraagde verlenging van de financiering van één naar twee jaar. Verder heeft het kabinet al toegezegd leslokalen in te richten op opvanglocaties en is in Den Haag de Welkom School opgericht in de voormalige bibliotheek van het ministerie van Sociale Zaken. Dat zijn goede stappen. Doordat het probleem nu zo duidelijk op de kaart staat, worden ook de mooie initiatieven gemakkelijker opgepikt, zoals gratis e-learning voor leraren over het omgaan met chronische stress. Al deze inspanningen ontgaan ook de ouders van de vluchtelingenkinderen niet. Zij zijn erg dankbaar voor alles wat voor ze geregeld wordt. Maar het kan nog beter.''

Wat kan nog beter?

,,Scholen kunnen weliswaar een aanvraag doen voor financiering aan vluchtelingenkinderen, maar het duurt veel te lang voor ze zekerheid hebben of het geld ook echt komt. Ondertussen hebben ze vaak al wel extra personeel aangesteld en lesmateriaal ingekocht. Daarbij is de kans reëel dat een leerling op korte termijn weer moet verhuizen. Scholen lopen dus grote financiële risico’s. Dat weerhoudt ze soms en dat begrijp ik.

De verwachting is dat deze kinderen langere tijd in Nederland zullen blijven. Er moeten meer specialistische NT-2 docenten worden opgeleid. Ook de beschikbare lesmethoden moeten hoognodig verbeterd worden. En tot slot zijn voor zomerscholen en weekendactiviteiten extra middelen nodig.''

Een paar maanden terug luidde de PO-Raad de noodklok over alle werkloze leraren die de sector veel geld kosten als gevolg van de bevolkingskrimp. Kunnen zij hier geen oplossing bieden?

,,Zoals ik al aangaf is lesgeven aan getraumatiseerde kinderen met taal- en leerachterstanden zeer specialistisch werk, dat is geen kwestie van even wat schuiven met je mensen. Bovendien ligt de Wwz dwars, waardoor tijdelijke contracten aan banden gelegd zijn. Hierover zijn we in gesprek met de ministeries en sociale partners.
Andersom verandert de vluchtelingenstroom trouwens ook weinig aan de krimp. Zelfs al zou je de vluchtelingenkinderen precies op de scholen kunnen plaatsen waar de leerlingendaling het hardst toeslaat, dan nog gaat het om circa vijfduizend vluchtelingenkinderen in het afgelopen jaar tegenover een bevolkingskrimp van twintigduizend kinderen per jaar.''

Wat raadt u scholen aan die vluchtelingenkinderen krijgen aangemeld?

,,Onderschat het niet, maar laat je ook niet weerhouden door angst. Vraag tips aan scholen met ervaring en bij ondersteuningsorganisatie LOWAN. Het is zonde als iedere school zelf het wiel moet uitvinden, zeker als het gaat om het vinden van goede lesmaterialen en het aanvragen van leermiddelen. Scholen waarschuwen elkaar bijvoorbeeld ook voor het effect van ontruimingsoefeningen of een ‘leuke’ activiteit als ballonnentrappen op het schoolplein. En hoe communiceer je met ouders? Kunnen ouders elkaar helpen? Een goede aanpak vraagt van iedereen in en om de school een bijdrage.
We zien dat de meeste scholen naast professionele expertise ook hulp van vrijwilligers inschakelen. Zeker in het begin is immers veel individuele aandacht nodig. Ook hen raad ik aan de gratis e-learning van Augeo te volgen.''

Wat gunt u deze kinderen voor 2016?

,,Rust en veiligheid. Dat ze zich welkom voelen in de klas én in de Nederlandse samenleving. School kan voor deze kinderen een enorme steun en houvast zijn. Daarvoor is het nodig dat er gauw een einde komt aan het ‘gesleep’ met kinderen. Je hebt namelijk helemaal niets aan goede voorzieningen als kinderen steeds weer opnieuw moeten beginnen. Ik hoop dat iedereen in het onderwijs, van minister tot kleuterjuf, zich hard wil maken voor deze kinderen. Want íedere leerling telt.'' 

Laatst gewijzigd: 
woensdag 16 december 2015

Trefwoorden

  • Vluchtelingenkinderen
  • Interview
  • Rinda den Besten

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Gerelateerd nieuws

  • Scheidend voorzitter Rinda den Besten: ‘We zijn gegroeid in verantwoording en leren van elkaar. Maar het kan nog beter’

    01-04-2021
  • Rinda den Besten benoemd tot lid Raad van Commissarissen Mitros

    01-07-2019
  • Rinda den Besten: 'Vso-docent behouden kost 16,5 miljoen'

    16-04-2019
  • ‘Zullen we het gewoon wat meer samen doen?’

    11-07-2018
  • Rinda den Besten reageert op segregatie-artikel in Correspondent

    17-05-2018

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin