Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenWaarom de functiemix het lerarentekort níet oplost

Waarom de functiemix het lerarentekort níet oplost

29-06-2017
Financiën, Werkgeverszaken

Naast overweldigende steun voor de roep om een hoger lerarensalaris, valt ook kritiek te horen. Critici stellen dat hiervoor geen extra geld nodig is maar dat schoolbesturen zelf de zogenoemde functiemix moeten uitvoeren. Probleem opgelost? Absoluut niet, legt de PO-Raad uit. Dit is het zoveelste rookgordijn dat politici opwerpen om maar niet in onderwijs te hoeven investeren. De mythe ontrafeld.

De functiemix, wat is dat ook alweer?

De functiemix is een belangrijk onderdeel van het personeelsbeleid van een schoolbestuur. Met de functiemix kunnen meer leraren sneller doorgroeien naar een hogere salarisschaal als zij een hogere en zwaardere functie vervullen waarvoor zij vaak opleidingen moeten doen. Zo krijg je meer differentiatie binnen schoolteams, stimuleer je de kwaliteit van het leerkrachten en geef je leraren meer mogelijkheden carrière te maken in de klas, zo is het idee. In 2008 heeft de PO-Raad met de vakbonden als doelstelling afgesproken dat in 2014 40 procent van de leraren, met dank aan deze functiemix, in loonschaal LB zit.

Maar die doelstelling is niet gehaald. Hoe kan dat?

Op dit moment valt 26 procent van de leraren in het primair onderwijs in de LB-schaal. Dat is dus ruim 10 procent minder dan de doelstelling. De reden is simpel en al vaker door de PO-Raad -  en ook de Algemene Rekenkamer - toegelicht: het onderwijs komt geld tekort. Dat zit zo: Om de afspraken van de functiemix te betalen, ontvangt de sector primair onderwijs elk jaar een groot deel van het benodigde geld van de overheid. De afspraak was dat schoolbesturen zelf de rest van het geld bijleggen. Dat gaat om enkele miljoenen euro’s per jaar.

En is dit geld dan niet aan salarissen uitgegeven?

Jazeker wel! Het geld van de overheid is ook daadwerkelijk allemaal uitgegeven aan de functiemix. Sowieso gaat 80 procent van de lumpsum van schoolbesturen naar personele lasten (ofwel salarissen en opleidingen). Doordat de kosten in het onderwijs zoveel harder zijn gestegen dan de inkomsten en de sector jarenlang op de nullijn heeft gestaan, lukt het schoolbesturen niet om daarnaast uit eigen middelen bij te dragen aan de functiemix. Ze hebben gewoonweg veel te weinig geld, het resultaat van jarenlange financiele verwaarlozing van de sector. Daardoor ontstaat nu het wrange dilemma: Als je met de huidige bekostiging geld wil vrijmaken om duurdere leraren te betalen (meer in LB), moet je leraren gaan ontslaan.

Critici hekelen de roep van het PO-Front om meer salaris. Zij suggereren dat het volledig doorvoeren van de functiemix alle problemen oplost. Klopt dat?

Dat is onzin. Stel, je zou de doelstelling van de functiemix halen, dan betekent dat dat tien procent van de leraren er geld én zwaardere rollen, taken en verantwoordelijkheden bij krijgt. Wij willen dat álle 170.000 leraren meer salaris krijgen en dan zonder dat zij daarvoor een zwaardere functie moeten vervullen. Bovendien blijven de verschillen met het voortgezet onderwijs vrijwel onverminderd groot. Cijfers van het ministerie van Onderwijs laten zien dat het gemiddelde maximumsalaris van leraren in de verschillende schalen in het primair onderwijs 25 procent lager ligt dan in het voortgezet onderwijs. Een verschil van ruim duizend euro. Als de functiemix helemaal wordt uitgevoerd, is dit verschil nog altijd 23 procent ofwel zo’n 940 euro. Het lerarentekort lossen we met de functiemix dus niet op.

Waarom blijven critici er dan op hameren dat de schoolbesturen zelf de sleutel hebben tot een hoger lerarensalaris?

Dat begrijpen we ook niet. Onze voorzitter Rinda den Besten noemde dit dinsdag in een uitzending van Nieuwsuur 'een rookgordijn opwerpen om niet echt te hoeven investeren in onderwijs'. Dit onterechte beeld mag niet afleiden van het werkelijke probleem: het forse lerarentekort waar het onderwijs op afstevent. Als we dit willen voorkomen en goed onderwijs willen kunnen blijven garanderen, moet de politiek echt in de buidel tasten en alle salarissen verhogen.

Toch nog even, jullie hebben toch zélf je handtekening gezet onder de afspraken van de functiemix?

Dat klopt. Toen we de afspraken over de functiemix in 2008 maakten, zag de wereld er heel anders uit. We dachten dat besturen zelf wel geld konden bijleggen. Dat risico hebben we genomen omdat we het heel belangrijk vonden om meer diversiteit in schoolteams te stimuleren en leraren extra uitdaging te kunnen bieden. En dat vinden we nog steeds. Maar na een financiele crisis, stille bezuinigingen en een jarenlange nullijn, ziet de werkelijkheid er heel anders uit. Het eigen geld ís er niet. Achteraf kan je je dus afvragen of we het risico wel hadden moeten nemen.

Ok, maar als er na alle acties nu geld bijkomt voor salarissen?

Dan gaat dat ook naar salarissen. Dat is een keiharde garantie. We maken hierover afspraken met de bonden in de CAO PO.

 

Laatst gewijzigd: 
donderdag 27 juli 2017

Links bij dit nieuwsitem

  • Lees ook: School krijgt structureel te weinig geld voor schoolborden en schoolgebouwen
  • Lees ook: Financiën zetten passend onderwijs onder druk

Trefwoorden

  • Functiemix
  • Lerarentekort
  • Salarissen
  • PO-front

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws

Ook verschenen in deze serie

'Oplossingen' voor het lerarentekort onder de loep

08-11-2017

Van bank naar klas

19-10-2017

Afschaffen LA-schaal? Doe het niet

13-09-2017

Van deeltijd naar voltijd

29-08-2017

Instroomeisen pabo verlagen

24-07-2017

Unitonderwijs: minder leerkrachten nodig?

11-07-2017

Zij-instroom: om meerdere redenen interessant

10-07-2017

Gratis opleiding: leuk idee, maar niet de enige knop om aan te draaien

29-06-2017

Waarom de functiemix het lerarentekort níet oplost

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin