Overslaan en naar de algemene inhoud gaan
PO-Raad
  • Home
  • Nieuws & Achtergronden
    • Nieuws
    • Belangenbehartiging
    • Weblogs
    • Nieuwsbrief
    • podium
    • Primair Onderwijs in Cijfers
  • Thema's
    • Financiën
      • Bekostiging
        • De centen van de sector - De bekostiging en het systeem (lumpsum)
        • De centen van de sector - Uitgaven en verantwoording
        • Financiële regelingen
        • Indexering Lumpsum
        • Salarissen
      • Ondersteuning bij financieel management
      • Uitgaven en verantwoording
        • Accountantscontrole
        • Belastingen
        • Verantwoording financiële positie in het bestuursverslag
    • Goed Bestuur
      • Benchmark
      • Code Goed Bestuur
      • Eenpitters en kleine besturen
      • Geschillen
        • Stichting Onderwijsgeschillen
      • Intern toezicht
      • Professionalisering schoolbesturen
        • Bestuurlijke visitatie
        • Ontwikkelgroepen samenspel
      • Vensters
      • Verantwoording
      • Krimp
    • ICT in het onderwijs
      • ICT organiseren
      • SIVON
      • Leren met ICT
      • Privacy
    • Medezeggenschap
      • Rollen en verantwoordelijkheden
        • Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
        • Medezeggenschapsraad (MR)
        • Oudergeleding van de Medezeggenschapsraad (OMR)
        • Ondersteuningsplanraad
        • Personeelsgeleding van de Medezeggenschapraad (PMR)
    • Onderwijsinhoud
      • Overgang naar voortgezet onderwijs
      • Vakgebieden en kerndoelen
        • Burgerschap op de basisschool
      • Voor- en vroegschoolse educatie
      • Burgerschap
    • Onderwijskwaliteit
      • Inspectietoezicht
      • Ondersteuning bij kwaliteitsproblemen
        • Ondersteuning besturen
        • Ondersteuning scholen met een onvoldoende
        • Ondersteuning zeer zwakke scholen
      • Kansrijk adviseren
      • Regie op onderwijskwaliteit
    • Opleiden, ontwikkelen en onderzoeken
      • Opleiden en ontwikkelen leraren
      • Opleiden en ontwikkelen schoolleiders
      • Onderwijs en onderzoek
        • Kennisinfrastructuur
        • Kennisrotonde
        • Werkplaatsen Onderwijsonderzoek
      • Platform Samen Opleiden & Professionaliseren
      • Anders organiseren
    • Schoolgebouwen
    • School, kind & omgeving
      • Asielzoekers en nieuwkomers
      • Gezonde leefstijl
      • Onderwijsachterstanden
      • Samenwerken met opvang
      • Sociale veiligheid
      • Passend Onderwijs
      • Speciaal Onderwijs
    • Werkgeverszaken
      • Arbeidsrecht actueel
      • Cao primair onderwijs
        • FAQ CAO PO
        • Salaristabellen primair onderwijs
      • Diversiteit en inclusief werkgeverschap
        • Banenafspraak
        • Project Baanbrekers
      • Strategisch HRM
        • Leergang Strategisch HR: 'De kracht van HR'; wegens succes herhaald!
        • Masterclasses strategisch HR-beleid
      • Pensioen
    • Lerarentekort
    • Coronavirus (COVID-19)
      • Les op Afstand
  • Ledenondersteuning
    • Juridische Helpdesk
    • Lid worden
    • Expertgroepen en Netwerken
    • Toolboxen
    • Publicaties/Naslagwerken
    • Vereniging PO-Raad
  • Over de PO-Raad
    • Strategische Agenda
    • Over de PO-Raad
      • Algemeen Bestuur
      • Dagelijks Bestuur
      • Commissies van de vereniging
      • Maatschappelijke Adviesraad
      • Medewerkers bureau PO-Raad
      • Denktank actualiteiten COVID-19
    • Jaarverslag
    • Besturen
    • Kennisgroepen
    • Klachtenregeling
    • Privacy-verklaring PO-Raad
    • Werken bij de PO-Raad
    • Congres PO-Raad
  • Contact
  • Agenda
HomeNieuws & AchtergrondenWettelijke urennorm bewegingsonderwijs druist in tegen vrijheid onderwijs

Wettelijke urennorm bewegingsonderwijs druist in tegen vrijheid onderwijs

16-07-2015
Onderwijsinhoud, School, kind & omgeving

In het Algemeen Dagblad en op BNR Nieuwsradio breekt Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad, vandaag een lans voor de vrijheid van onderwijs. Ze reageert daarmee op de suggestie van de SP en PvdA om wettelijk voor te schrijven hoeveel lesuren bewegingsonderwijs een school moet geven aan haar leerlingen. De PO-Raad onderschrijft het belang van bewegen en aandacht voor gezondheid in en om de school en vindt dat het aan scholen zelf is hoe ze dit met hun omgeving vormgeven.

Zowel vrijheid van onderwijs als aandacht voor de gezondheid van leerlingen is een groot goed, vindt de PO-Raad. Dankzij de vrijheid van onderwijs is ons onderwijs divers, valt er voor ouders iets te kiezen en maken we van onze leerlingen geen eenheidsworst. Bewegingsonderwijs op zijn beurt, kan bijdragen aan gezondere kinderen en daardoor een positief effect hebben op het welbevinden van kinderen en hun leerprestaties.

Ambitie

In de zomer van 2014 sprak De PO-Raad daarom met staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) af dat alle leerlingen vanaf 2017 twee lesuren bewegingsonderwijs krijgen van een bevoegde leerkracht en dat scholen waar mogelijk streven naar een derde uur. Deze afspraken werden in het Bestuursakkoord vastgelegd en tonen de ambitie die scholen en hun besturen hebben om een gezonde leefstijl van leerlingen te stimuleren en het onderwijs verder te verbeteren. Scholen werken daar hard aan.

Een wettelijke norm, waarvoor diverse politieke partijen pleiten, druist niet alleen in tegen de vrijheid van onderwijs die in de Grondwet is verankerd. Die schiet ook zijn doel voorbij. Bewegingsonderwijs alleen is niet de sleutel naar gezondere en fittere kinderen, betoogde Den Besten in september nog in dagblad Trouw. ‘Een gezonde leefstijl is én én. Gezond eten, gezond leven, niet roken, én bewegen. Niet alleen thuis, maar ook op school, in de pauze, na schooltijd, onderweg naar huis.’ Een gezonde leefstijl van kinderen stimuleren, is dan ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid van scholen, gemeenten, ouders, de hele maatschappij, vindt de PO-Raad.

Eigen initiatief

Een wettelijke norm, die er overigens voor geen enkel ander vak is,  gaat bovendien voorbij aan de inspanningen die scholen leveren om buiten lesuren om gezond gedrag van leerlingen te stimuleren. Verschillende scholen kiezen er bewust voor om hiervoor themalessen of schoolpleinen in te zetten. Zij werken bijvoorbeeld samen met sportverenigingen en zetten zich in om een Gezonde School te worden. Voor veel scholen is het simpelweg ook onmogelijk om extra lesuren bewegingsonderwijs te plannen omdat gymzalen daarvoor ontbreken of niet bereikbaar zijn.

Scholen streven naar voldoende bewegingsonderwijs, maar ook naar voldoende taal-en rekenlessen en naar aandacht voor radicalisering. Ze zetten zich in om pesten tegen te gaan, besteden tijd aan muziek, cultuur en techniek. Wat de beste balans is tussen al deze taken, kiezen ze zelf in samenspraak met ouders. Zo hoort het en daar blijft de PO-Raad zich voor inzetten, zegt Den Besten. De politiek wil zaken juist dichterbij haar burgers leggen, maar maakt met haar oproep een terugtrekkende beweging. ,,Wat goed is voor kinderen, is niet wettelijk in lesuren te vatten. Dat is aan scholen om met ouders te bepalen. Zij willen het beste voor hun kinderen. De politiek moet daarin vertrouwen hebben.’'

Laatst gewijzigd: 
dinsdag 28 juli 2015

Links bij dit nieuwsitem

  • Lees het hele betoog van Rinda den Besten in Trouw: Graag meer gym maar niet bij wet verplicht
  • Luister hier het interview terug met Rinda den Besten op BNR Nieuwsradio (vanaf 13:20u)

Trefwoorden

  • Bewegingsonderwijs
  • Sport Bewegen & een Gezonde Leefstijl
  • Gezonde school
  • Gezonde schoolpleinen

Nieuwscategorieën

  • Algemeen nieuws
  • In de media

Gerelateerd nieuws

  • Speciaal onderwijs opgenomen in Gezonde School-aanpak

    25-09-2020
  • Nieuwe ronde subsidieregeling watertappunten van start

    24-09-2020
  • Nationale Buitenlesdag: ‘Eigenlijk kunnen alle lessen buiten worden gegeven’

    22-09-2020
  • Onderzoek ‘Schoolaanpak gezondheid en welzijn’

    04-09-2020
  • Onderzoek: Dít doet een groen schoolplein echt met je leerlingen (plus 5 tips!)

    20-08-2020

Delen en opslaan

Helpdesk

Bekijk alle veelgestelde vragen

Contact

Algemeen: 030 - 310 09 33
(werkdagen van 08:30 tot 17:00)

Juridische helpdesk bereikbaar op werkdagen van 9:00 - 12:00 uur en van 14.00 - 16.00 uur via deze pagina: Juridische helpdesk

Voor vragen over de website en
mijn.poraad.nl
Contactformulier website

Postadres

Postbus 85246
3508 AE Utrecht

Bezoekadres

Aidadreef 4
3561 GE Utrecht

Uitgebreide contactgegevens

Privacyverklaring
DISCLAIMER

Volg ons via

  • rss
  • twitter
  • linkedin