Nieuws

Nieuwsitems in de categorie: Overig onderwijsnieuws.

  • De onderwijssegregatie in Nederland neemt toe. Het gaat hierbij om segregatie op basis van sociaaleconomische status van de ouders. Het risico van segregatie is dat verschillende groepen kinderen...

  • Een dekkend aanbod aan scholen waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen in een geïntegreerde voorziening waarin leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte zo veel als mogelijk samen naar school gaan, in dezelfde klas zitten en op het zelfde schoolplein spelen. Dat is de ontwikkeling richting inclusiever onderwijs. De beleidsregel experimenten samenwerking regulier en speciaal onderwijs, die 29 juni 2020 gepubliceerd is, maakt het mogelijk om intensieve samenwerking tussen speciale en reguliere scholen aan te gaan. 

  • In het primair onderwijs zijn steeds meer leraren werkzaam met een universitair bachelor- of masterdiploma. Maar hoe worden zij ingezet? Welke rol(len) vervullen zij binnen de school en hoe kijken zij naar hun loopbaanperspectieven? Om antwoord te krijgen op deze vragen heeft het ministerie van OCW een onderzoek uitgezet. De Beroepsvereniging Academici Basisonderwijs (BAB) en de PO-Raad ondersteunen dit onderzoek. Leraren en schoolleiders zijn van harte welkom om deel te nemen. 

  • Tijdens de schoolsluiting door het coronavisus in het voorjaar waren scholen niet verplicht verzuimmeldingen door te geven. Volgens minister Arie Slob (Onderwijs), die de Tweede Kamer jaarlijks informeert over de verzuimcijfers, is het daarom lastig deze data te vergelijken met de verzuimmeldingen van andere jaren. Het ‘vraagstuk van uitval en thuiszitters blijft echter urgent’ schrijft de minister in een brief aan de Kamer.

  • Veel leerlingen maakten gebruik van de noodopvang tijdens de scholensluiting in december en januari, dat blijkt uit het maandelijkse peilingsonderzoek van onderzoeksbureau Oberon in opdracht van het ministerie van OCW.

  • Kennisnet heeft samen met scholen in navolging van het mbo (Route 21) en HBO (HORA) een eenduidige referentiearchitectuur voor het PO en VO ontwikkeld: Funderend Onderwijs Referentie Architectuur (FORA). Veel scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben behoefte aan beter inzicht in de manier waarop processen binnen hun school zijn opgebouwd en wat de bijbehorende activiteiten hiervoor zijn.

  • Binnenkort ontvangen basisscholen in heel Nederland een uitnodiging om dit voorjaar deel te nemen aan een  onderzoek naar de leerpotentie van leerlingen in groep 6. Bij deze leerlingen wordt  de Niet-Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test (NSCCT) afgenomen. Deze test geeft een indicatie van de onderwijsprestaties waartoe een leerling in staat zou moeten zijn. 

  • Om het jaar doet het ministerie van OCW onderzoek naar het gevoel van sociale veiligheid en welzijn op scholen in het primair- en voortgezet onderwijs via de Veiligheidsmonitor. In dit ongewone schooljaar door het coronavirus, is dit misschien nog wel belangrijker dan voorheen. Wil je als school meedoen aan de monitor? Geef je aanmelding dan door via de website.

  • ,,De groep 8-leerkracht geeft een havo-vwo advies omdat ‘ie twijfelt, en dan zouden wij het na een krap halfjaartje in de brugklas wel moeten weten?” Bestuurder Erwin Lutteke prijst zich zeker in deze coronaperiode gelukkig met de tweejarige brugklas van het Isendoorn College in Warnsveld. ,,Dat geeft ons, de leerling, maar ook de basisscholen veel lucht."

  • Gaat de eindtoets door dit jaar? Worden de normen van de eindtoets dit jaar aangepast? Hoe houdt de inspectie in haar toezicht op basisscholen rekening met mogelijke leerachterstanden? Antwoorden op deze en meer vragen vind je nu op lesopafstand.nl.

Pagina's