Nieuws

Nieuwsitems in de categorie: Algemeen nieuws.

  • De sociale partners in het primair onderwijs gaan om tafel om te kijken wat zij op dit moment kunnen doen voor de sector. Vakbonden en PO-Raad hadden graag met extra structureel geld van een nieuw kabinet de noodzakelijke stappen willen zetten om de loonkloof met het voortgezet onderwijs te dichten. Nu er niet direct zicht is op een nieuw kabinet gaan de partijen in overleg over mogelijkheden om tot een cao te komen ook al weten we nu al dat dit niet genoeg zal zijn voor de werknemers in het primair onderwijs zonder extra structureel geld uit Den Haag.

  • Werkgroepen van het Netwerk Informatiebeveiliging en Privacy hebben DPIA’s uitgevoerd op de vijf meest gebruikte leerlingadministratiesystemen, waaronder ParnasSys en ESIS. De rapportages hiervan zijn nu beschikbaar voor leden van het netwerk IBP.

  • Het ministerie van OCW heeft een lijst met veelgestelde vragen en antwoorden over de versoepelingen van de coronarichtlijnen voor het onderwijs opgesteld. Je vindt de Q&A op lesopafstand.nl. Scholen hebben daarnaast ook een brief ontvangen van het ministerie van OCW met daarin meer informatie over de nieuwe procedure bij een besmetting in de klas.

  • Het primair onderwijs heeft flink ingeteerd op de reserves. In 2020 is een financieel resultaat geboekt van ruim €200 miljoen negatief. Dat blijkt uit de jaarcijfers 2020 die onlangs door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) zijn gepubliceerd.

  • Het kabinet heeft besloten de coronaregels voor het onderwijs te versoepelen. Vanaf 20 september is het niet meer nodig dat de hele klas in quarantaine gaat vanaf bij één besmetting. Het kabinet volgt hierin het advies van het OMT. De PO-Raad is blij dat dat de regels op een veilige manier versoepeld kunnen worden en dat zo veel mogelijk kinderen onderwijs kunnen volgen op school. De GGD adviseert op basis van maatwerk welke quarantainemaatregelen er nodig zijn bij een coronabesmetting op school.

  • De Kamer leek vorige week nog niet overtuigd van het effect van het Wetsvoorstel doorstroomtoetsen, maar stemde er vanmiddag alsnog mee in. Hoewel het wetsvoorstel de kansengelijkheid in de overgang van po naar vo zou moeten vergroten, zal het effect ervan marginaal zijn. Een echt kansrijker stelsel vraagt om meer flexibiliteit en doorlopende leerlijnen.

  • De Tweede Kamer stemt in met het wetsvoorstel waarin de beëindiging van het Vervangingsfonds en modernisering van het Participatiefonds wordt geregeld. Daarnaast is het amendement aangenomen, waarin wordt geregeld dat de bedrijfsgezondheidszorg wordt ondergebracht bij het Participatiefonds. De sociale partners in het primair onderwijs hadden in een brief aan de Tweede Kamer gevraagd om die wijziging van het wetsvoorstel.

  • De samenwerkingsverbanden passend onderwijs zetten in 2020 een eerste, stevige stap in het afbouwen van hun bovenmatige reserves: die slonken, volgens de eerst gehouden monitor, met ruim 25 miljoen euro. De geplande afbouw loopt daarmee vrijwel op schema.

  • Waar ligt de verantwoordelijkheid van een schoolbestuur op het gebied van ICT en hoe geef je daar als bestuur en als sector invulling aan? In 2022 brengt de adviesgroep Regie op ICT hierover advies uit.  

  • Wat levert Onderzoekend en Ontwerpend Leren op voor het primair onderwijs? Wat zijn gefundeerde manieren om dit goed te implementeren? De nieuwe website ‘Weten Wat Werkt bij leren ontdekken’ geeft antwoord op deze vragen. Gevoed uit inzichten uit de wetenschap en de dagelijkse onderwijspraktijk. Hier vind je een schat aan achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en interviews waarmee scholen zelf aan de slag kunnen.

Pagina's