Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Scholen kunnen vanaf heden een aanvraag indienen om komend schooljaar deel te nemen aan het experiment ‘samenwerking regulier en speciaal onderwijs’. Binnen dit experiment kan een geïntegreerde voorziening worden ingericht waarin regulier en speciaal onderwijs samenkomen. Scholen kunnen alle leerlingen zo een zo thuisnabij mogelijke onderwijsplek bieden en integraal tegemoetkomen aan hun ondersteuningsbehoeften. Leerlingen met en zonder extra ondersteuningsbehoefte gaan hierbij zoveel mogelijk samen naar school en zitten in dezelfde klas.

  • Verschillende kabinetten hebben de afgelopen jaren flink bezuinigd op het budget voor onderwijsachterstanden. Welke invloed hebben deze bezuinigingen in de praktijk? De Tweede Kamer debatteert woensdag 1 juli over onderwijsachterstanden, het lerarentekort en kwetsbare leerlingen. Voorafgaand aan dit debat delen schoolbestuurders Wiely Hendricks (De Haagse Scholen) en Arnoud Wever (PCPO Midden-Brabant) hun ervaringen. 

  • In februari dit jaar is het onderzoeks- en kennisdelingsprogramma ‘Onderwijsachterstanden’ van start gegaan met een conferentie in de Rijtuigenloods. Leraren, schoolleiders, bestuurders, beleidsmedewerkers en onderzoekers deelden daar hun kennis, ervaringen en behoeftes over de bestrijding van onderwijsachterstanden. Een van de wensen was om een positievere benaming te hanteren. Daarom gaat het programma nu verder onder de naam 'Onderwijskansen'. 

  • Een breed toegankelijke kinderopvang voor twee dagen in de week voor alle kinderen van nul tot vier jaar. En een brede schooldag waarin onderwijstijd en opvangtijd flexibeler in elkaar overlopen. Twee punten uit de visie van het Platform Toekomst van Arbeid, waarmee aan het kabinet concrete bouwstenen werden aangereikt voor de toekomst van werk, leren en verzekeren.

  • Een toename van de economische groei en werkgelegenheid. Hogere welvaart én een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Met dit vooruitzicht presenteert het Platform Toekomst van Arbeid (PTA) vandaag een reeks aanbevelingen over werken, leren en verzekeren in de toekomst. De voorstellen zijn concreet, doorgerekend en kunnen rekenen op maatschappelijk draagvlak. Ze bieden inspiratie aan de programmacommissies van politieke partijen en een toekomstig kabinet. PTA is een platform van publieke en private partijen met een breed maatschappelijk draagvlak waarin vertegenwoordigers van publieke en private partijen op persoonlijke titel en los van de waan van de dag elkaar hebben gevonden.

  • De coronacrisis heeft laten zien dat onze sector zich razendsnel kan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Scholen hebben hun onderwijs op een andere manier vorm moeten geven. Nu de scholen weer open zijn blikken een aantal bestuurders en een directeur terug op de afgelopen periode. Wat is hun opgevallen, waar zijn ze trots op en wat moeten we vasthouden? Een gesprek over anders organiseren.

  • Ga ook bij de start van het nieuwe schooljaar op tijd in overleg met je kinderopvangpartner. Sommige scholen werken als gevolg van de coronacrisis met een ander rooster dan normaal, om bijvoorbeeld verkeersbewegingen van ouders zoveel mogelijk te beperken. Dit heeft ook invloed op de aansluiting met de buitenschoolse opvang.

  • Naar verwachting worden op de schoolpleinen van zo'n 470 basisscholen door heel Nederland dit jaar nieuwe watertappunten geïnstalleerd, met subsidie vanuit het Nationaal Preventieakkoord. In de komende ronde van de Subsidieregeling watertappunten kunnen ook scholen in het voortgezet speciaal onderwijs meedoen, zowel voor watertappunten op schoolpleinen als binnen in het schoolgebouw.

  • Het onderwijs zet grote stappen als het gaat om het bevorderen van de toepassing van de Meldcode huiselijk geweld, staat in de vierde voortgangsrapportage van Geweld hoort nergens thuis. Het onderwijs werkt momenteel aan een veldnorm kindermishandeling en huiselijk geweld en heeft de App Meldcode Kindermishandeling voor het onderwijs ontwikkeld.

  • Op 29 juni 2020 wordt de nieuwe beleidsregel ‘Experimenten regulier-speciaal onderwijs’ gepubliceerd. Doel ervan is om het mogelijk te maken dat intensieve samenwerking van speciale en reguliere scholen kan worden aangegaan, die past in de bredere ontwikkeling om tot meer inclusie en maatwerk voor leerlingen te komen.

Pagina's