Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Scholen in het primair onderwijs hebben het hele jaar door te maken met nieuwe leerlingen die zich aanmelden en inschrijven. Het is daarbij belangrijk om te streven naar zo min mogelijk uitwisseling van gegevens tussen scholen en met ouders. Alleen relevante gegevens mogen worden overgedragen. Wat betekent dat nu in de praktijk en welke regels zijn hiervoor?

  • Bij het onderwijzen van kinderen en jongeren in digitale geletterdheid is het cruciaal dat leraren, scholen en opleiders samen aan de slag gaan en van elkaar leren. Die samenwerking zal in het licht van ‘professioneel proberen’ moeten staan. Dat betoogt Anko van Hoepen in de essaybundel Anders Organiseren met ict. De bundel is samengesteld door Kennisnet en werd gepresenteerd tijdens OnderwijsInzicht op 17 januari.

  • Het aanbod van educatieve dienstverleners en de vraag vanuit scholen sluiten onvoldoende op elkaar aan. En dit terwijl educatieve dienstverlening juist moet bijdragen aan duurzame vernieuwing en de kwaliteit van het onderwijs. Adviseurs, methodemakers, toetsontwikkelaars en onderzoekers zouden hun aanbod meer in co-creatie met scholen moeten ontwikkelen. Dit stelt de Onderwijsraad in het rapport ‘Samen ten dienste van de school’.  

  • Technologie ontwikkelt zich steeds sneller en het gebruik ervan wordt almaar groter. Producten en diensten van grote technologiebedrijven als Microsoft, Google en Apple worden veel gebruikt in het onderwijs. Vooral bij gratis software rijst regelmatig de vraag op hoe het gesteld is met de privacy van leerlingen. Hoe kijkt de PO-Raad naar het gebruik van producten van de bekende ‘techreuzen’?

  • Heb jij een interessante innovatievraag op het snijvlak van onderwijs en ICT? En heb je behoefte aan professionele ondersteuning? Meld je dan voor 1 december a.s. aan voor het project ‘Innovatievragen’ van de PO-Raad en misschien begeleiden wij jouw school of bestuur wel van vraag naar resultaat!

  • Hoe bekwaam voelen (aankomende) leraren zich bij de inzet van technologie? En op welke ICT-thema’s willen zij zich ontwikkelen? De Monitor ICT-bekwaamheid leraren PO beantwoordt deze vragen. Wil je weten hoe jouw team(s) ervoor staan en wat hun ontwikkelbehoefte is? Wijs je scholen op deze monitor en doe mee. 

  • Sinds de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is er veel veranderd op het gebied van informatiebeveiliging en privacy (IBP). Om een goed beeld te krijgen van hoe het funderend onderwijs er op het gebied van IBP voor staat, wordt voor de tweede keer de Monitor IBP afgenomen.

  • Is Edualdo.nl al bekend binnen jouw school of bestuur? Op deze website kunnen leraren kennis en ervaring uitwisselen over het onderwijs, van multimediagebruik in de klas tot projectmatig werken. Tot nu toe was Edualdo alleen bedoeld voor het voortgezet onderwijs, maar nu kan ook het primair onderwijs er gebruik van maken.

  • De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bracht in 2018 nieuwe eisen en begrippen met zich mee rond de omgang met en bescherming van persoonsgegevens. Veel scholen hebben de Aanpak IBP gebruikt om Informatiebeveiliging & privacy beleid te formuleren. Maar hoe zorg je dat al die plannen, protocollen en richtlijnen ook daadwerkelijk in de praktijk landen? 

  • SIVON inventariseert of scholen behoefte hebben aan het gezamenlijk inkopen van leermiddelen. Op basis van de uitkomsten van deze peiling bekijkt SIVON of er voldoende animo is om gezamenlijk leermiddelen in te kopen en hoe we dat kunnen doen.

Pagina's