Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • De minister lanceerde de digitaliseringsagenda samen met Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat op de conferentie Nederland Digitaal in Hilversum. Geheel passend bij het thema digitalisering kregen zij hierbij ondersteuning van ‘Tobor’, de robot. De digitaliseringsagenda is een initiatief van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Economische Zaken en Klimaat (EZK), de PO-Raad, VO-raad en Kennisnet. Diverse organisaties die betrokken zijn bij het onderwijs ondersteunen de agenda.

  • Om onderwijsachterstanden te bestrijden zijn er verschillende interventies mogelijk, zoals het vergroten van de ouderbetrokkenheid of het bieden van extra leertijd. Maar in hoeverre zijn die succesvol en onder welke omstandigheden? De PO-Raad en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) willen de ontwikkeling van kennis stimuleren en de toegankelijkheid tot deze kennis vergroten. Daarom worden er vier werkplaatsen opgestart die praktijkgericht onderzoek gaan verrichten naar een effectieve aanpak van onderwijsachterstanden. Het ministerie van OCW stelt per werkplaats 600.000 euro beschikbaar. 

  • Academische leraren kunnen een belangrijke rol spelen binnen een schoolbestuur. Maar hun vaardigheden worden lang niet overal optimaal benut. Zo zijn er academische leraren die zich bezig houden met onderzoek of kwaliteitsverbetering maar er zijn ook leraren die uitsluitend voor de klas staan. Belangrijk vraagstuk is dan ook hoe de positie van academische leraren in onze sector versterkt kan worden. En over deze vraag gingen bestuurders, schoolleiders, beleidsmedewerkers en academische leraren op woensdagavond 6 maart met elkaar in gesprek.

  • Daisy Mertens, lerares op basisschool De Vuurvogel in Helmond, staat in de top 10 van nominaties voor de Global Teacher Prize. De prijs wordt op 24 maart uitgereikt door The Varkey Foundation, een stichting in Dubai. Zeker tienduizend leraren van over de hele wereld hebben zich ingeschreven voor de prijs.

  • Het opleiden en professionaliseren van leraren, schoolleiders en andere medewerkers kan op verschillende manieren. De afgelopen jaren zijn er steeds meer schoolbesturen die ervoor kiezen om dit in ‘eigen huis’ vorm te geven. In deze zogenoemde huisacademies speelt - naast professionalisering - ook het stimuleren van onderlinge kennisdeling een belangrijke rol. Maar hoeveel huisacademies zijn er, hoe zijn zij georganiseerd en met wie werken zij samen? Het Kohnstamm instituut bracht dit in opdracht van de PO-Raad en VO-raad in kaart.

  • Het ministerie van OCW heeft een onvolledige brief aan schoolbesturen verzonden over het leveren van basisgegevens van hun leraren voor het lerarenportfolio (voorheen lerarenregister). De brief van het ministerie legt niet uit dat schoolbesturen ervoor kunnen kiezen geen gegevens aan te leveren.

  • Voor sommige scholen is het al een onmogelijke opgave, voor andere wordt het steeds moeilijker: het vinden van voldoende leraren voor de klas. Zeker in tijden van een griepgolf en opgedroogde vervangingspools. Hierdoor zoeken scholen noodgedwongen naar creatieve oplossingen. Ze zetten bijvoorbeeld gepensioneerden of een ouder met lesbevoegdheid voor de klas. De PO-Raad roept schoolbesturen op om het tekort aan leraren via www.lerarentekortisnu.nl te registreren. 

  • Anouk Huijs en Chantal Goedertier mogen zich leraar van het jaar 2019 noemen. Op de slotdag van de Nederlandse Onderwijstentoonstelling 2019 ontvingen zij zaterdag uit handen van minister Arie Slob (Onderwijs) de prijs.

  • In aanloop naar het debat over leraren vraagt de PO-Raad de Tweede Kamer in te zetten op consistent beleid en duurzame oplossingen voor het lerarentekort. Het is noodzakelijk de bekostiging te verbeteren om het verschil in salaris met het voortgezet onderwijs te kunnen overbruggen. Daarnaast is het van belang de regioaanpak lerarentekort te professionaliseren en beter te coördineren.

  • Hoe zorg je dat je het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast? En hoe laat je nieuwe kennis goed landen? Het boek ‘Op de schouders van reuzen’ van hoogleraar en onderwijs blogger Paul Kirschner, Luce Claessens en Steven Raaijmakers geeft leraren uit het primair onderwijs inzichten uit de cognitieve psychologie. Dankzij financiële steun vanuit tien schoolbesturen, de Pabo Hogeschool Arnhem en Nijmegen, vakblad Didactief en de PO-Raad is dit boek tot stand gekomen en bovendien gratis digitaal beschikbaar. 

Pagina's