Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • De Verbinding onderwijs–jeugd, een samenwerking tussen het Nederlands Jeugdinstituut, de PO-Raad, VO-raad, en de VNG lanceert vandaag de vernieuwde Monitor Aansluiting Onderwijs Jeugdhulp (AOJ). Het instrument biedt gecombineerde cijfers over onderwijs en jeugdhulp en de regionale samenwerking op dit gebied. 

  • Geef kinderen met een ernstig meervoudige beperking voortaan bij de start in het (voortgezet) speciaal onderwijs de garantie dat zij hun hele schoolloopbaan onder schooltijd de benodigde zorg krijgen. De Tweede Kamer riep het kabinet dinsdag per motie op dit snel te regelen. De PO-Raad en LECSO zijn blij dat hier nu werk van wordt gemaakt.

  • Het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS) wil dat de levenskwaliteit van kwetsbare jongeren in de gesloten jeugdzorg verbetert. Het ministerie zoekt daarom naar manieren om ervoor te zorgen dat het leerklimaat voor jongeren in de gesloten jeugdzorg erop vooruitgaat. De PO-Raad is positief dat het ministerie zich inzet om de gesloten jeugdhulp en de Jeugd GGZ beter op elkaar te laten aansluiten, maar daarbij is het volgens de sectororganisatie van belang om ook het onderwijs te betrekken.

  • Nieuweschool in het Limburgse Panningen won woensdag de Nationale Onderwijsprijs. De school kreeg de onderscheiding vanwege de 'bijzondere vorm van onderwijs' die ze aanbiedt.

  • Komende week ontvangen alle leidinggevenden van samenwerkingsverbanden PO en VO een link naar een landelijke thuiszittersenquête van onderzoeksbureau Regioplan. Het onderzoek is een initiatief van de partners van het Thuiszitterspact. 

  • De Inspectie voor het Onderwijs gaat de dertig herstelopdrachten die ze eerder aan samenwerkingsverbanden oplegde vanwege tekortkomingen in hun intern toezicht, opnieuw beoordelen. De PO-Raad had hierop aangedrongen, omdat de opdrachten in het veld voor veel verwarring zorgden. Schoolbesturen zijn momenteel namelijk juist volop aan de slag met meer onafhankelijkheid in het intern toezicht op de samenwerkingsverbanden.

  • Op iedere duizend leerlingen zijn er één tot twee die langdurig thuiszitten. In internationaal perspectief is dat geen slechte stand van zaken, schrijft minister Slob (Onderwijs) vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Toch is ieder kind dat thuiszit, er één teveel. Daarom willen de partners van het Thuiszitterspact een regionale versnelling: ieder kind wordt voortaan besproken aan een thuiszitterstafel en één persoon per regio krijgt doorzettingsmacht.

  • In opdracht van Versterking medezeggenschap is onderzoek gedaan naar het functioneren van ondersteuningsplanraden (OPR) in de praktijk. Samenwerkingsverbanden stellen één keer in de vier jaar een ondersteuningsplan op voor de aangesloten schoolbesturen. De OPR, bestaande uit ouders en leraren, heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan. Het rapport ‘De OPR, 5 jaar in bedrijf’ geeft aanknopingspunten om de medezeggenschap van ondersteuningsplanraden te verbeteren.

  • Minister Slob (Onderwijs) vindt de maatregelen van de PO-Raad en VO-raad voor onafhankelijk(er) toezicht bij samenwerkingsverbanden 'een goede inzet'. Wel wil hij nadere afspraken maken over het tijdspad waarbinnen resultaten moeten zijn behaald en over de wijze van monitoring. Dit staat in de Kamerbrief die de minister vorige week stuurde, voorafgaand aan het overleg met de Kamer over passend onderwijs op 31 januari 2019. In het Kamerdebat passend onderwijs kondigde minister Slob aan dat hij de reserves van samenwerkingsverbanden wil maximeren.

  • Goede samenwerking tussen ouders en school bevordert de ontwikkeling, het welbevinden én het schoolsucces van kinderen. Hoe geef je ouderbetrokkenheid op een positieve manier vorm? Een dubbelinterview met Rinda den Besten, voorzitter van de PO-Raad en Lobke Vlaming, directeur van Ouders & Onderwijs voor de campagne ‘Samen zijn wij school’.

Pagina's