Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • Leden van de PO-Raad en VO-raad hebben tijdens de ALV ingestemd met de ontwikkeling van een po/vo benchmark. Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

  • Schoolbesturen in het primair onderwijs zijn het afgelopen jaar minder voorzichtig gaan begroten waardoor zij meer geld direct aan onderwijs hebben kunnen besteden. Vrijwel al het geld dat zij in 2018 binnenkregen, hebben zij ook uitgegeven en hierdoor zijn de reserves amper gegroeid. Zo blijkt uit de Financiële Staat van het Onderwijs die de Inspectie van het Onderwijs dinsdag publiceerde.

  • Een ontwikkeling richting meer transparantie en rijkere verantwoording, dat is de wens van leden van de PO-Raad, zo bleek donderdag tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV). Leden vinden het een goede ontwikkeling dat PO-Raad en VO-raad werken aan een po/vo benchmark zodat maatschappij en politiek meer inzicht krijgen in de ontwikkelingen van de sector en schoolbesturen van elkaar kunnen leren. Daarnaast spraken schoolbesturen met elkaar over de inbreng van de sector in de evaluatie van passend onderwijs die volgend jaar op de planning staat. Ook gingen de schoolbesturen in gesprek over het vastlopen van de cao-onderhandelingen.

  • ‘De inkomsten en uitgaven van de schoolbesturen in het primair onderwijs waren in 2018 op macroniveau vrijwel met elkaar in evenwicht.’ Dat schrijven de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob (Onderwijs) aan de Tweede Kamer. Ze vinden het positief dat de schoolbesturen in hun begroting voor de komende jaren laten zien dat ze van plan zijn de reserves aan te spreken.

  • De PO-Raad verkent de mogelijkheid van het opzetten van een benchmark. Doel van de benchmark op bestuursniveau is het onderlinge leren te stimuleren, handvatten te bieden voor gesprekken over besteding van onderwijsgeld en daarnaast een feitelijk onderbouwd sectorbeeld te schetsen. De vraag is nu hoe deze benchmark er uit kan zien en wat er dan voor nodig is. Hiervoor nodigt de PO-Raad schoolbestuurders uit mee te denken via regiotafels en een vragenlijst.