Nieuws

Hieronder staan alle nieuwsitems.

  • De Benchmark PO&VO, die vanaf 1 februari 2021 openbaar is, wordt eind 2021 uitgebreid met onder meer het thema overhead. John Kruijer, van de Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (SVOK), heeft ervaring met een benchmark voor overhead en is er heel stellig over: Overhead is nodig voor goed onderwijs.

  • Met de openbaarmaking op 1 februari 2021 is de Benchmark PO&VO ook publiekelijk een feit. Ondertussen wordt achter de schermen hard doorgewerkt aan de verdere ontwikkeling, zoals met het uitbreiden met het thema overhead.

  • Inzicht krijgen in het bestuur in het funderend onderwijs? Vanaf 1 februari 2021 is de Benchmark PO&VO openbaar. Met dit nieuwe online informatie-instrument hebben schoolbesturen de unieke mogelijkheid om op basis van betrouwbare data hun gegevens naast die van vergelijkbare besturen te leggen. Zo krijgen ze een goed beeld van hoe ze ervoor staan.

  • Na de presentatie van de eerste Benchmark PO&VO, tijdens onze ALV van 19 november, ging Harry van de Kant als één van de eersten aan de slag met de benchmark. Als bestuurder van Panta Rhei, een middelgroot schoolbestuur in het primair onderwijs van – binnenkort – 17 scholen en zo’n 5.000 leerlingen, was hij vanaf het begin van de ontwikkeling van de benchmark benieuwd: ,,De Benchmark PO&VO vult een lacune: je hebt nu de mogelijkheid om je schoolbestuur te vergelijken met vergelijkbare schoolbesturen.”

  • Op donderdag 19 november is het dan zover: de presentatie van de eerste Benchmark PO&VO tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de PO-Raad. Schoolbesturen in het primair onderwijs nemen dan als eersten kennis van hun eigen benchmark voor het primair en voortgezet onderwijs: een uniek informatieproduct op schoolbestuursniveau waarvan de ontwikkeling een jaar geleden startte tijdens de ALV van eind 2019.

  • Tweede Kamer ging gisteren in debat over de toereikendheid en doelmatigheid van de onderwijsbekostiging. Alle politieke partijen willen meer grip krijgen op het geld dat naar onderwijs gaat.

  • De Onderwijsministers maken zich zorgen over de groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs en dan met name de dalende leesvaardigheid. Ook stellen ze in hun gisteren verzonden reactie op de Staat van het Onderwijs 2020 dat onderwijsbesturen beter moeten samenwerken. De PO-Raad herkent de zorgen en ook de sleutels tot verbetering die de ministers noemen. Die vereisen wel kwaliteitsinvesteringen in het onderwijs.

  • Eind 2019 stemden leden van de PO-Raad en de VO-raad in met de ontwikkeling van een Benchmark PO en VO. Bestuurders, controllers en stafmedewerkers gaven in grote getalen gehoor aan de oproep om mee te denken over de inrichting. We spraken met drie deelnemers na de werksessies over de verdere ontwikkeling van de benchmark: het wordt veel meer dan een pakket aan cijfers...

  • Leden van de PO-Raad en VO-raad hebben tijdens de ALV ingestemd met de ontwikkeling van een po/vo benchmark. Wil je meewerken aan de ontwikkeling van de po/vo benchmark? De PO-Raad en VO-raad zoeken bestuurders, controllers en stafmedewerkers die willen bijdragen aan de inrichting van de benchmark. Een waardevolle benchmark komt alleen tot stand als de sector zelf aan het stuur zit en gaat over de invulling.  

  • Schoolbesturen in het primair onderwijs zijn het afgelopen jaar minder voorzichtig gaan begroten waardoor zij meer geld direct aan onderwijs hebben kunnen besteden. Vrijwel al het geld dat zij in 2018 binnenkregen, hebben zij ook uitgegeven en hierdoor zijn de reserves amper gegroeid. Zo blijkt uit de Financiële Staat van het Onderwijs die de Inspectie van het Onderwijs dinsdag publiceerde.

Pagina's